De autominnende francofiel heeft vast iets opvallends gemerkt tijdens de viering van de Franse nationale feestdag, op 14 juli. President Macron werd er zoals gewoonlijk gebracht in een verlengde DS 7, maar dat bleek plots de gefacelifte versie te zijn… Die amper twee weken eerder officieel voorgesteld was.
Maak ervan wat je wil, maar Emmanuel Macron heeft al een paar DS 7’s op zijn naam gehad. Bij zijn eerste inhuldiging, in 2017, koos hij meteen voor een DS 7-toen-nog-Crossback. In 2021 ruilde hij dat exemplaar in voor een lekker milieubewuste met een plug-inhybride aandrijflijn — want die kon zelfs de Franse president eerder nog niet krijgen. Deze keer lijken ze bij DS echter wel een uitzondering gemaakt te hebben, want plots verschijnt Macron op de viering van zijn nationale feestdag in een gefacelift exemplaar, amper twee weken nadat die auto aan de pers getoond was. Geen gesukkel met levertijden voor royalty, zo blijkt.
Promostunt?
Veel officiële informatie hebben we niet over de specifieke auto, dus het is voorlopig nog onduidelijk of hij echt eigendom is van de Franse staat of gewoon even uitgeleend werd door Stellantis ter promotie. Als dat het geval zou zijn, dan hebben ze bij DS echter wel kosten noch moeite gespaard om hun vernieuwde SUV even in beeld te laten komen. Aan de proporties valt namelijk meteen te zien dat ook dit exemplaar over een verlengde wielbasis beschikt, net als de officiële dienst-DS die we vorig jaar te zien kregen. Bovendien staat de auto op een knap setje glimmende 20-inchvelgen, en werd hij voorzien van de nodige vlagjes en logootjes die verwijzen naar de republiek. Wij zouden onze croissants er dus op durven verwedden dat de auto in het wagenpark van de president blijft.
Dat Macron met een nieuw exemplaar van de DS 7 verschijnt terwijl die nog lang niet bij de dealers staat is trouwens niet het enige aparte. Ook het feit dat hij opnieuw voor de SUV kiest, is enigszins opmerkelijk. DS heeft namelijk ook de 9 in het gamma, en als luxesedan klinkt die iets meer geschikt voor presidentieel vervoer dan een uitgerokken C-segment SUV. Maar goed, Macron is daarmee niet de eerste Franse president met een ietwat eigenzinnige voorkeur op autovlak.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden