Het zijn harde tijden voor de autosector, en het kostenplaatje daarvan werd tot nu toe gewoon doorgerekend aan de consument. Autofabrikanten zien echter stilaan in dat dit niet kan blijven duren. Verschillende merken melden namelijk een aanzienlijke daling in bestellingen van nieuwe auto’s.
De autosector heeft de voorbije jaren wat weg van een eindeloze slecht-nieuws-show. Zo lijkt er maar geen einde te komen aan de enorme wachttijden op nieuwe auto’s, veroorzaakt door eerst het tekort aan halfgeleiders en later ook aan onderdelen die in Oekraïne geproduceerd werden. Daar komt de historisch hoge inflatie nog eens bij, die de kostprijs van energie en grondstoffen uit de pan doet rijzen. Het gevolg is dat kopers nu niet alleen belachelijk lang moeten wachten op hun nieuwe auto, maar er vaak ook flink wat dieper voor in de buidel moeten tasten. En dat pikken ze niet langer, blijkt uit de cijfers.
Kortere wachtrij
Heel wat constructeurs krijgen hun orderboekjes namelijk steeds minder snel volgeschreven, meldt persagentschap Reuters. Zo liet Arno Antlitz, financiele baas bij Volkswagen, al weten dat hun productieplanning wel nog vol zit, maar de vraag wel afneemt. Zelfs BMW-CEO Oliver Zipse gaf aan dat de bestellingen in dalende lijn evolueren, en we weten intussen allemaal hoe goed het Beierse merk het doorgaans doet in de verkoopcijfers. Stellantis-CEO Carlos Tavares meldt een gelijkaardige trend, maar voegt daar een interessant inzicht aan toe. Hij vertelde namelijk dat ze er tot hiertoe in geslaagd zijn om hun winstmarges te bewaken door meerkosten aan de consument door te rekenen, maar dat ze steeds meer inzien dat de grens in zicht komt waarop die consument daardoor gewoon geen nieuwe auto meer zal willen kopen.
De dalende vraag lijkt minder het geval bij luxefabrikanten, want Ferrari verhoogde zopas nog zijn verwachtingen voor dit boekjaar na een ongezien winstgevend kwartaal. Het fenomeen steekt ook vooral in Europa en Noord-Amerika de kop op terwijl bijvoorbeeld China rustig verder koopt. Die minder volle orderboekjes hebben echter wel één voordeel voor zij die wél nog een auto bestellen: de wachttijden worden er een fractie minder lang door… Kwestie van toch op een positieve noot te eindigen.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 19 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden