Renault belooft eigen snelladers en deelwagens met Mobilize

Renault Mobilize snelladers 2022

Het zijn onzekere tijden voor Koning Auto, en dat merken ze ook bij Renault. Daarom wedt de groep tegenwoordig op meerdere paarden, met de Mobilize-tak die zich gaat ontfermen over deelmobiliteit. Daar komt nu nog een taakje bij, want onder diezelfde noemer wil Renault ook een snellaadnetwerk gaan uitrollen.

We hadden het vandaag al over Dacia, dat met de Jogger Hybrid zijn eerste hybride meeneemt naar het Salon van Parijs, maar de Renault-groep zal daar aanwezig zijn met nog een dochtermerk. ‘Mobilize’ werd namelijk vorig jaar in het leven geroepen als nieuwe tak binnen het concern, en die legt zich in tegenstelling tot Renault zelf, Dacia, en Alpine niet toe op het verkopen van auto’s. De Mobilize-modelletjes zal je namelijk gewoon kunnen gebruiken, en hetzelfde wordt binnenkort het geval voor zijn snellaadnetwerk.

Passagier of pakketjes

Veel concreets kregen we voorlopig nog niet te zien van het hele Mobilize-idee, maar daar komt volgende week verandering in. Renault wijdt dan namelijk een deel van zijn stand op de Paris Motor Show aan Mobilize, waar het de productieversie van zijn eerste model wil tonen. Dat gaat door het leven als Mobilize Duo, en doet meteen denken aan dat andere karretje waarmee Renault al eens mikte op zij die eigenlijk geen auto overwogen: de Twizy. Ook deze Duo is namelijk elektrisch, heeft een setje schaardeuren en biedt — je raadt het al — plek voor twee personen.

Mobilize Duo 2022

Tenzij je je Duo als ‘Brento’ kiest, wel te verstaan, want dat is de vrachtversie van de deelwagen. Die laat de achterste zitplaats achterwege voor een grotere laadruimte, en daarbij trekt Renault grote ogen met zijn cijfer van “tot 700 liter” volume. Ongeacht de indeling zal je de Duo/Brento met twee aandrijflijnen vinden: eentje met een top van 80 km/u en eentje die het op 45 km/u houdt voor gebruikers zonder B-rijbewijs. Beide versies moeten zo’n 140 kilometer kunnen rijden op een lading stroom.

Renault-superchargers?

Over opladen gesproken: Mobilize heeft nu ook plannen buiten de deelwagensector. Zo kondigt het bedrijf aan dat ze een heus snellaadnetwerk willen uitrollen op Europese bodem. Daarmee gaat Renault in zekere zin Tesla achterna, al zien de Fransen het in eerste instantie wel wat kleiner. Zo mikken ze tegen midden 2024 op pakweg 200 snellaadpunten, die strategisch geplaatst zullen worden bij concessiehouders van het Renault-concern die zich op hoogstens op vijf minuten rijden van een belangrijke snelweg bevinden. Zo’n 90 van die stations zouden alvast in Frankrijk komen te liggen, maar waar ze de rest zullen plaatsen verklappen ze nog niet. Mobilize spreekt over zes laders van tot 400 kW per station, en een lounge waar je kan werken of ontspannen terwijl je wacht.

Mobilize Salon Parijs 2022

Daarnaast stelt Mobilize nog een aantal andere ideeën voor in Parijs, van een chauffeursdienst à la Uber langs een energieleverancier onder de noemer ‘Ileo’ tot zelfs het concept van een deelwagentje voor één persoon. Die heet lekker toepasselijk de Mobilize Solo, laat zich bedienen door middel van een joystick en ziet er zo smal uit dat zelfs zijn topsnelheid van 25 km/u al gevaarlijk lijkt — B-rijbewijs of niet. Wat er ook van zij; de Renault-groep verwacht dat het Mobilize-verhaal tegen 2030 zo'n 20% van zijn totale omzet zal vertegenwoordigen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws