Niet-Tesla-rijders kunnen nu ook in België aan de Tesla Supercharger

Non-Tesla Supercharger Pilot België 2022

We spreken er al even over, maar nu is het toch gebeurd: Tesla heeft zijn Belgische Supercharger-netwerk opengesteld voor iedere auto met een stekkerpoort. Die plotse gastvrijheid maakt deel uit van een internationaal pilootproject dat al even aan de gang is, en België is slechts één van de acht deelnemende landen.

Eén van de grootste troeven van een Tesla was altijd al dat je onderweg zeker een bereikbare, openbare én — niet onbelangrijk — werkende snellader zult vinden. Bestuurders van andere EV’s kennen namelijk maar al te goed de frustratie wanneer je merkt dat een publiek laadpunt toch niet zo ‘publiek’ blijkt te zijn, of het gewoon resoluut dienst weigert. Rijd je echter in een Tesla, dan kan je langs het infotainmentsysteem te allen tijde naar één van hun Supercharger-locaties navigeren, en ben je er ook nog eens zeker van dat die niet vol snoepende plug-inhybrides zullen staan omdat daar enkel Tesla’s toegelaten zijn. In dat laatste komt nu echter verandering, of toch in ons land.

Tesla-tappen

België mag zich sinds 14:00 deze namiddag namelijk tot één van de landen rekenen die deel uitmaken van de ‘Non-Tesla Supercharger Pilot’. Dat betekent dat iedereen met een laadpoort in zijn auto vanaf nu richting de Belgische Superchargers kan trekken om er gebruik te maken van de laadpalen. Dat is misschien minder fijn voor Tesla-rijders op doorreis, maar voegt wel weer negen locaties toe aan het lijstje van openbare Belgische snelladers. Je vindt ze in Antwerpen, Aarlen, Edegem, Heusden-Zolder, Lokeren, Namen, Remouchamps, Verviers en Waver.

Non-Tesla Supercharger Pilot België 2022

Naast België sluiten ook het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Spanje en Zweden zich nu aan bij het pilootproject. Dat ging al eind vorig jaar van start in Nederland, Frankrijk en Noorwegen en breidt nu uit tot in totaal 2.900 laadpunten op meer dan 200 locaties. Daarmee is het Non-Tesla-deel van de Superchargers naar eigen zeggen meteen het grootste openbare snellaadnetwerk van Europa, al heeft Ionity wel meer locaties maar minder laadpunten. Om te kunnen Tesla-tappen moet je auto wel over een CCS-aansluiting beschikken, maar dat is bij de meeste courante EV’s en PHEV’s wel present. Daarnaast moet je de Tesla-app downloaden om de laadpalen te kunnen activeren. De prijzen variëren per locatie en liggen iets hoger voor de niet-Tesla-rijder, maar via een abonnementsmodel kunnen veelgebruikers toch gelijkaardige tarieven verkrijgen. Passeer dus eerst even virtueel langs de Tesla-website voor je richting hun Superchargers trekt!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws