Er worden zitjes doorgegeven binnen de designafdeling van de VW-groep, want het designhoofd van het merk Volkswagen wordt binnenkort vervangen door de huidige Bentley-designer. Het nieuws volgt kort op de aanstelling van Michael Mauer als overkoepelend designdirecteur binnen de groep.
Afgelopen jaar werd Volkswagen Group-CEO Herberst Diess vervangen door Oliver Blume, toen en nu nog steeds CEO van dochtermerk Porsche, onder meer door de grootschalige problemen met de software van de eerste lichting Volkswagen ID.3 en andere modellen binnen de groep. Blume is sindsdien druk bezig met het 'optimaliseren' van zijn managersteam om Volkswagen weer naar de wereldtop te brengen van de autoconstructeurs. Een van die zetten was het vervangen van Klaus Zycoria als designhoofd van de groep door Michael Mauer, voordien designhoofd bij Porsche, waar Blume dus afkomstig van was.
Bentley- en Audi-designer naar VW
En ook Mauer was blijkbaar niet helemaal tevreden met het designteam binnen de merken, want nu schrijft Automobilwoche dat Jozef Kaban, chef design bij het merk Volkswagen, een andere functie krijgt toegewezen binnen de groep. Andreas Mindt, die nu aan het roer staat van de tekenafdeling van Bentley, mag zijn functie overnemen, terwijl Tobias Suehlmann wordt gepromoveerd tot designdirecteur van het Britse luxesportmerk.
Mindt staat bekend voor het design van de Bentley EXP 100 GT en de Batur, maar ook voor zijn werk bij Audi, waar hij onder meer de Q8, E-Tron en de AI:ME-conceptcar tekende. Hij zal nu het design van Volkswagen weer nieuw leven moeten inblazen, nadat het merk de laatste tijd moderne, maar ietwat levenloze designs voorstelde met de eerste elektrische modellen zoals de ID.3 en ID.4. Een facelift van de ID.3 is al op komst, maar het zal nog even duren voor we de impact van de nieuwe designdirecteur zullen zien, vermoedelijk om te beginnen met een conceptcar die de toekomstige designrichting uitstippelt.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden