De ID.3 gaat binnenkort onder het mes, en dat steken ze bij Volkswagen niet onder stoelen of banken. Wel integendeel: ze geven nu al inkijk in de aanpassingen langs een reeks schetsen. Daaruit blijkt dat niet alleen de looks op detailniveau aangepakt worden, maar ook het interieur en de technologie.
Het voelt misschien nog aan alsof hij pas gelanceerd werd, maar de Volkswagen ID.3 is alweer rijp voor de facelift. De eerste telg van de zuiver elektrische ID.-familie gaat namelijk al mee sinds eind 2019, en in die tijd hebben ze bij Volkswagen flink wat feedback kunnen verzamelen. Die kennis bundelen ze nu in een facelift voor de ID.3 en jawel: het felbekritiseerde infotainmentsysteem verschijnt alvast op het lijstje van updates.
Volkswagen gaat vegan
De opvallendste wijzigingen vinden we echter aan de buitenkant van de ID.3, want daar wordt het model getrakteerd op een setje nieuwe bumpers. Vooral het voorste exemplaar pronkt met een sportievere vormgeving, die nog eens benadrukt wordt door de nieuwe motorkap — om in klassieke termen te spreken. Die lijkt het iets hogere gedeelte, dat voorheen enkel de eerste tientallen centimeters onder de voorruit in beslag nam, door te trekken over de hele klep om een soort boze wenkbrauwen te vormen boven de koplampen. Die units lijken wel gewoon dezelfde te blijven, net als de rest van het algemene lijnenspel.
Dat geldt ook voor de binnenzijde van de ID.3, waar we de verschillen eerder leren uit Volkswagens beschrijving. Zo worden er geen dierlijke bekledingen meer gebruikt, en worden de materialen over de hele lijn kwalitatiever. Daarnaast is vooral het infotainmentscherm duidelijk anders dan voorheen. Zo lijkt het balkje met aanraakgevoelige 'streelstrookjes' voor audiovolume en temperatuur deze keer wél verlicht, zodat je tenminste weet waarop je probeert te drukken. Volkswagen bevestigt ook dat het display vanaf de facelift 12 inch in diameter zal zijn, en voorzien wordt van nieuwe software die bij de les blijft dankzij over-the-air-updates. Bovendien wordt de auto geschikt voor Plug & Charge, waarbij bepaalde laadpalen je auto herkennen en het laden opstarten zonder dat je met pasjes moet zitten prutsen.
Meer technische informatie — over de aandrijflijnen bijvoorbeeld — geeft Volkswagen nog niet vrij, dus het is nog afwachten of we eindelijk een sterkere GTX-versie van de ID.3 te zien krijgen. In het voorjaar van 2023 krijgen we alle details, en leveringen worden verwacht vanaf eind 2023.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden