Volkswagen ID.X is Golf R van de toekomst

Volkswagen IDX ID3 GTX info

Volkswagens eerste performance-EV is geen afgeleide van de ID.3 hatchback, wel van de ID.4 SUV. Die ID.4 GTX zal echter niet het enige sportieve familielied zijn, want VW experimenteert al met een 328 pk sterke en vierwielaangedreven ID.3. Die ID.X zal zonder twijfel op termijn doorgroeien tot ID.3 GTX. De Golf R van de toekomst zeg maar.

Elektrische auto's enkel maar voor geitenwollensokken? Hoegenaamd niet! Vraag dat maar aan Tesla, Porsche en... Volkswagen. Het Duitse merk dat er alles aan doet om "dieselgate" tot een fait divers te maken in haar geschiedenisboek krijgt de smaak van de elektrische auto steeds beter te pakken. Na de ID.4 GTX - een sportieve elektrische Tiguan zeg maar - duikt nu de ID.X op, een sportief proefproject voor de ID.3.

Golf R EV

Hoewel het momenteel nog over een conceptwagen gaat die bekend werd gemaakt via CEO van het merk Ralf Brandstätter, is het niet ondenkbaar dat deze sportieve ID.3 het productiestadium zal halen. De ID.X belooft op papier alvast een leuk karretje te worden. Met dank aan twee motoren (één op elke as) voor een gezamenlijk vermogen van 328 pk. Dankzij de vierwielaandrijving weet deze sportieve hatchback in 5.3 seconden naar de honderd te sprinten. Is het je eerder om bochten te doen? Dan is het leuk om weten dat deze ID.X beschikt over een "Drift Mode".

Volkswagen IDX ID3 GTX info

Zo mogelijk nog interessanter is het gewicht van deze ID.X. Hoewel er geen exact cijfer wordt gegeven weet Brandstätter te zeggen dat deze ID.X maar liefst 200 kilogram minder weegt dan een reguliere ID.3. Rekenen we dan met de natte vinger, dan zal het gewicht ergens rond de 1.5 à 1.6 ton zitten. Geen pluimpje... maar de nieuwe Golf R is met 1.551 kg niet lichter. EV's die evenveel beginnen te wegen als hun tegenhanger met verbrandingsmotor, we beginnen nog ergens te komen. Momenteel is de ID.X een pure concept. Al zou het ons verbazen moest dit niet doorgroeien tot een ID.3 GTX.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws