Volkswagens eerste performance-EV is geen afgeleide van de ID.3 hatchback, wel van de ID.4 SUV. Die ID.4 GTX zal echter niet het enige sportieve familielied zijn, want VW experimenteert al met een 328 pk sterke en vierwielaangedreven ID.3. Die ID.X zal zonder twijfel op termijn doorgroeien tot ID.3 GTX. De Golf R van de toekomst zeg maar.
Elektrische auto's enkel maar voor geitenwollensokken? Hoegenaamd niet! Vraag dat maar aan Tesla, Porsche en... Volkswagen. Het Duitse merk dat er alles aan doet om "dieselgate" tot een fait divers te maken in haar geschiedenisboek krijgt de smaak van de elektrische auto steeds beter te pakken. Na de ID.4 GTX - een sportieve elektrische Tiguan zeg maar - duikt nu de ID.X op, een sportief proefproject voor de ID.3.
Golf R EV
Hoewel het momenteel nog over een conceptwagen gaat die bekend werd gemaakt via CEO van het merk Ralf Brandstätter, is het niet ondenkbaar dat deze sportieve ID.3 het productiestadium zal halen. De ID.X belooft op papier alvast een leuk karretje te worden. Met dank aan twee motoren (één op elke as) voor een gezamenlijk vermogen van 328 pk. Dankzij de vierwielaandrijving weet deze sportieve hatchback in 5.3 seconden naar de honderd te sprinten. Is het je eerder om bochten te doen? Dan is het leuk om weten dat deze ID.X beschikt over een "Drift Mode".
Zo mogelijk nog interessanter is het gewicht van deze ID.X. Hoewel er geen exact cijfer wordt gegeven weet Brandstätter te zeggen dat deze ID.X maar liefst 200 kilogram minder weegt dan een reguliere ID.3. Rekenen we dan met de natte vinger, dan zal het gewicht ergens rond de 1.5 à 1.6 ton zitten. Geen pluimpje... maar de nieuwe Golf R is met 1.551 kg niet lichter. EV's die evenveel beginnen te wegen als hun tegenhanger met verbrandingsmotor, we beginnen nog ergens te komen. Momenteel is de ID.X een pure concept. Al zou het ons verbazen moest dit niet doorgroeien tot een ID.3 GTX.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 5 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden