
Het is officieel: Volkswagens infotainmentsysteem bevat fouten. Dat zijn niet onze woorden maar wel die van Thomas Schäfer, grote baas bij VW. Er is echter verandering op komst, want naast een aankomende software-update wordt binnen een dik jaar ook de hardware verbeterd.
Volkswagens nieuwste infotainmentsysteem is zowat het toonbeeld geworden van wat er mis kan zijn met het gebruiksgemak in moderne auto’s. Als je er al in slaagt om zonder ongelukken je weg te vinden door het aanraakgevoelige doolhof, moet je ook kunnen leven met wat wachttijd terwijl het ding zich probeert te herinneren wat je precies weer vroeg. Daar komt binnenkort echter verandering in, want Volkswagen belooft een reeks verbeteringen in de soft- én hardware van hun infotainment.
Onafhankelijke testpersonen
Tijdens een interview met het Amerikaanse Car Magazine heeft VW-CEO Thomas Schäfer namelijk gezegd dat hij weet dat hun infotainmentsysteem momenteel niet goed is. Die feedback kregen de ontwikkelaars niet alleen van misnoegde klanten en autojournalisten, maar ook van onafhankelijke testpersonen in hun eigen labo’s. Die passen de Duitsers steeds vaker toe, en daaruit bleek onder andere dat het huidige systeem te ingewikkeld is en te traag reageert. Daarnaast worden het audiovolume en de klimaatregeling bediend door een paneeltje met aanraakgevoelige strookjes, dat moeilijk te bedienen is én in sommige modellen niet verlicht is waardoor je letterlijk in het duister tast... Die feedback heeft Volkswagen dus genoteerd, en Schäfer verklaart dat ze nu precies weten wat ze moeten doen om de verschillende euvels op te lossen.

Zo zou de constructeur versie 3.0 van zijn software nog dit jaar willen uitrollen via over-the-air-updates, en die zou alvast het gebruiksgemak en de responsiviteit van het huidige systeem moeten verbeteren. Op nieuwe hardware is het iets langer wachten, maar binnen dit en 18 maanden zouden Volkswagen-modellen over verbeterde bedieningselementen moeten beschikken zoals streelstrookjes mét verlichting. Het is trouwens niet de eerste keer dat Volkswagen op zijn stappen terugkomt qua aanraakgevoeligheid, want eerder beloofde de CEO al dat ze de touch-bediening op hun stuurwielen terug zouden vervangen door fysieke toetsen. Benieuwd hoeveel we daarvan al op de facelift van de Golf te zien zullen krijgen, die in de loop van 2023 verwacht wordt.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 7 uur geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 1 dag geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 1 dag geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden