Klant is koning: Volkswagen belooft terugkeer naar fysieke knoppen op stuur

VW Golf GTI touch buttons 2022

Volkswagen heeft geluisterd naar het volk, zo blijkt. Het merk introduceert namelijk met iedere modelgeneratie meer aanraakgevoelige knoppen in zijn cabines, tot ongenoegen van niet alleen de gemiddelde gebruiker maar ook de collectieve autojournalistiek. Die ontwikkeling gaan ze dan maar terugdraaien, belooft CEO Thomas Schäfer.

Als je in pakweg de voorbije twee jaar al eens in een gloednieuw Volkswagen-product mogen plaatsnemen hebt, dan heb je het vast ook gemerkt. Er zitten tegenwoordig zo veel aanraakgevoelige streelstrookjes, haptische knoppen en vettig bevingerde schermen in de interieurs dat alleen al het verhogen van het audiovolume genoeg concentratie vereist om ervoor aan de kant te gaan staan. Precies die feedback — misschien iets anders verwoord — bereikte ook Volkswagens baas, en die beste man belooft er zowaar wat aan te gaan doen. Daardoor is bij deze niet langer Akio “No More Boring Cars” Toyoda onze favo-CEO, maar wel Thomas “Bring Back Buttons” Schäfer...

Vereenvoudiging van bediening

Toegegeven: Schäfer belooft eigenlijk maar één specifieke soort aanraakknoppen buiten te wippen, al is dat dan wel meteen de meest gehate soort. Op zijn LinkedIn-pagina spreekt de topman zich namelijk uit over het verdwijnen van fysieke toetsen op het stuurwiel, en maakt hij er zijn missie van om ze terug te brengen. Dat zou volgens de geruchtenmolen voor het eerst gebeuren bij de facelift van de nieuwe Golf. De wijziging past volgens Schäfer in het plaatje van de constante vereenvoudiging van bediening in hun auto’s, al begint de CEO zijn bericht ook door te zeggen dat Volkswagen steeds aandachtig naar zijn klanten luistert. Stiekem hopen we dus dat ze in Wolfsburg ook de klachten over hun nieuwe infotainmentsysteem gehoord hebben…

Volkswagen ID. 2 schets 2022

Schäfer haalt trouwens nog een paar andere interessante zaken aan in zijn LinkedIn-post. Zo heeft hij het ook over de steeds groeiende verwachtingen op vlak van elektrificatie, en verklaart hij dat Volkswagen — het merk, niet de groep — over een wereldwijd portfolio van 10 elektrische modellen wil beschikken tegen 2026. Momenteel hebben ze er, ter herinnering, al vier: de ID. 3, de ID. 4, de ID. 5 en de ID. Buzz. Het is niet helemaal duidelijk of de ID. 4 GTX en ID. 5 GTX daarin als aparte modellen meegeteld worden, maar hoe dan ook krijgen we nog een paar nieuwkomers te verwerken. We weten alvast dat er volgend jaar een productieversie van de ID. Aero komt en omstreeks 2025 verwachten we een ID. 2.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws