Volkswagen heeft geluisterd naar het volk, zo blijkt. Het merk introduceert namelijk met iedere modelgeneratie meer aanraakgevoelige knoppen in zijn cabines, tot ongenoegen van niet alleen de gemiddelde gebruiker maar ook de collectieve autojournalistiek. Die ontwikkeling gaan ze dan maar terugdraaien, belooft CEO Thomas Schäfer.
Als je in pakweg de voorbije twee jaar al eens in een gloednieuw Volkswagen-product mogen plaatsnemen hebt, dan heb je het vast ook gemerkt. Er zitten tegenwoordig zo veel aanraakgevoelige streelstrookjes, haptische knoppen en vettig bevingerde schermen in de interieurs dat alleen al het verhogen van het audiovolume genoeg concentratie vereist om ervoor aan de kant te gaan staan. Precies die feedback — misschien iets anders verwoord — bereikte ook Volkswagens baas, en die beste man belooft er zowaar wat aan te gaan doen. Daardoor is bij deze niet langer Akio “No More Boring Cars” Toyoda onze favo-CEO, maar wel Thomas “Bring Back Buttons” Schäfer...
Vereenvoudiging van bediening
Toegegeven: Schäfer belooft eigenlijk maar één specifieke soort aanraakknoppen buiten te wippen, al is dat dan wel meteen de meest gehate soort. Op zijn LinkedIn-pagina spreekt de topman zich namelijk uit over het verdwijnen van fysieke toetsen op het stuurwiel, en maakt hij er zijn missie van om ze terug te brengen. Dat zou volgens de geruchtenmolen voor het eerst gebeuren bij de facelift van de nieuwe Golf. De wijziging past volgens Schäfer in het plaatje van de constante vereenvoudiging van bediening in hun auto’s, al begint de CEO zijn bericht ook door te zeggen dat Volkswagen steeds aandachtig naar zijn klanten luistert. Stiekem hopen we dus dat ze in Wolfsburg ook de klachten over hun nieuwe infotainmentsysteem gehoord hebben…
Schäfer haalt trouwens nog een paar andere interessante zaken aan in zijn LinkedIn-post. Zo heeft hij het ook over de steeds groeiende verwachtingen op vlak van elektrificatie, en verklaart hij dat Volkswagen — het merk, niet de groep — over een wereldwijd portfolio van 10 elektrische modellen wil beschikken tegen 2026. Momenteel hebben ze er, ter herinnering, al vier: de ID. 3, de ID. 4, de ID. 5 en de ID. Buzz. Het is niet helemaal duidelijk of de ID. 4 GTX en ID. 5 GTX daarin als aparte modellen meegeteld worden, maar hoe dan ook krijgen we nog een paar nieuwkomers te verwerken. We weten alvast dat er volgend jaar een productieversie van de ID. Aero komt en omstreeks 2025 verwachten we een ID. 2.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden