Eerste test: Toyota GR86 (2022)

Rijtest Toyota GR86 2022

De Toyota GT86 is aan zijn tweede generatie toe – of moeten we zeggen: ‘GR86’? GT wordt namelijk GR, maar verder houdt het model vast aan de filosofie van zijn voorganger. Dat betekent dus een viercilinder boxermotor voorin, die zijn vermogen stuurt naar een setje dunne bandjes op de achterwielen. Inderdaad: why change a winning team?

We herinneren ons de iconische woorden van Toyota-CEO Akio Toyoda nog alsof het gisteren was. “No more boring cars,” zei de beste man in 2017, en daarmee positioneerde hij zich terstond bovenaan onze toplijst van favoriete autobonzen. Toyota voegde niet alleen de daad bij het woord door zijn reguliere modelletjes te trakteren op wat meer pit, maar de constructeur blies ook een paar sportieve namen nieuw leven in. Dat begon eerder al met de GT86, en mondde uit in een compleet gamma aan krachtpatsers onder de ‘Gazoo Racing’-vlag. Daardoor viel de GT86 wel ietwat uit de boot, want met de komst van een nieuwe GR Supra en zelfs een GR Yaris strookte die naam plots niet meer. Dat lossen de Japanners bij deze tweede generatie op door de ‘T’ in te ruilen voor een ‘R’, en alles wat daarbij komt kijken.

Extra aero

Dat is namelijk niet de enige wijziging, want hoewel deze auto – duidelijk – op hetzelfde platform geschoeid is als zijn voorganger kunnen we toch spreken van een nieuw model. Zo herken je hem van buitenaf aan zijn grotere, eenvoudigere koplampen en zijn hoekige grille met een patroon van kleine ‘G’-tjes erin verwerkt, en aan een setje hertekende en wat ons betreft elegantere achterlichtunits. Daarnaast krijgt het model ook wat lekker functionele aerodynamica aangemeten, zoals échte luchtgeleiders om extra neerwaartse druk op de voorwielen te plaatsen en een voortaan geïntegreerde achterspoiler die de oude, nogal ongelikte vleugel van het vorige model moet doen vergeten.

Rijtest Toyota GR86 2022

Binnenin moet je misschien wel twee keer kijken om te snappen dat we het over een gloednieuwe auto hebben, want het algehele design sluit heel nauw aan bij dat van zijn voorganger. Reken dus op een horizontaal georiënteerd, rechtlijnig dashboard met een eenvoudig aanraakscherm ertegen gemonteerd. Daaronder vind je een paar draaiknoppen voor de klimaatregeling en wat stoere tuimelschakelaars in metallic-look. We accentueren echter graag even dat het daarbij puur om een ‘look’ gaat, want niet alleen die knoppen maar ook heel wat andere materialen voelen maar dun en dus best goedkoop aan. Dat steken ze bij Toyota dan graag op cruciale gewichtsbesparingen.

Aan de bak

Het gewicht van deze compacte sportwagen is dan ook verbazingwekkend laag, of toch indien je hem vergelijkt met de gemiddelde moderne auto. De GR86 plaatst namelijk amper 1.264 kilogram op de weegbrug. Bovendien krijgt deze opvolger een doorontwikkeling van de gekende viercilinder boxermotor mee, die nu niet langer 2.0 liter groot is maar uitgeboord werd tot een inhoud van 2.4 liter. Samen met een hele rist andere aanpassingen zorgt dat blok voortaan voor 234 pk en 250 Nm koppel, die nog steeds naar de achterwielen gestuurd worden langs een heerlijk mechanische handbak of – indien je echt tegendraads wil doen – een zestraps automaat. Het belangrijkste moet echter nog komen, want de vernieuwde 2.4 zorgt niet alleen voor meer koppel maar het komt ook véél vroeger vrij: bij 3.700 in plaats van 6.600 toeren.

Rijtest Toyota GR86 2022

Maakt dat van deze geoptimaliseerde sportwagen dan meteen een laagtoerige raket? Dat nu ook niet, want het blijft een atmosferische boxermotor. Het grootste deel van zijn plezier verstopt zich dus nog steeds in de hogere regionen, en indien je in de buurt wil komen van zijn opgegeven 0-naar-100-tijd van 6,3 seconden moet je dan ook flink werken met die bak. Denk daarom echter niet dat het een straf is om de boxer in de toeren te jagen, want vanaf zo’n 5.000 omwentelingen word je getrakteerd op een karaktervol – en slechts in beperkte mate door de luidsprekers gesimuleerd – gezang. Zo staat die motor meteen al garant voor het nodige vermaak, maar daar eindigt het speelse karakter van deze GR86 bij lange na nog niet.

Grijnzen van hier tot ergens in Japan

Hét stokpaardje van deze sportwagen is namelijk zijn ongeëvenaarde lichtvoetigheid. Inderdaad: dat zijn grote woorden, maar we staan daar zonder ook maar de lichtste vertwijfeling achter. We mochten de auto kort aan de tand voelen op een circuit en daarna wat langer testen op de openbare weg, maar waar je ook komt tovert hij een kilometersbrede grijns op je smoel. Met zijn 53/47-gewichtsverdeling voelt hij zonder meer perfect gebalanceerd aan, zijn stuurgevoel is even subliem als de klassiek lage zithouding en die smalle achterbandjes laten net genoeg gripverlies toe om je met het lineaire vermogen van zijn motor te laten spelen als ware je een professionele racepiloot. In zijn ‘Track’-modus is de tractiecontrole ook nog eens zo afgesteld dat je af en toe zelfs een klein slippertje van de achtertrein mag verwachten. Dit, dames en heren, is waar autorijden om draait, en dat hebben ze op de Gazoo Racing-afdeling van Toyota pérfect begrepen.

Rijtest Toyota GR86 2022

Betekent dat dan ook dat deze sportwagen maar in één ding goed is? Zover zouden we niet gaan, want de GR86 combineert zijn rijdynamiek met een verrassende portie inzetbaarheid. Dat begint al bij het infotainmentsysteem, dat naast de gewoonlijke digitale radio en Bluetooth-connectiviteit ook Apple CarPlay en Android Auto biedt. Bovendien schuilen achter zijn kofferklepje toch nog 226 liters aan volume, genoeg voor minstens twee flinke reistassen. Is dat toch niet voldoende, dan kan je de achterbank zowaar neerklappen in deze sportwagen. Er volwaardige mensen op dwingen hoef je trouwens sowieso al niet te proberen, maar met z’n tweeën overleef je het best lang in deze functionele cabine. De voorstoelen bieden namelijk niet alleen de nodige zijwaartse steun tijdens het bochtenwerk, maar ook aardig wat comfort.

Bewust géén premium

Een sportieve én inzetbare auto, dat klinkt meteen als een dure grap. Dat was waarschijnlijk ook zo geweest indien er een Duits premiumlogo voorop deze bolide gekleefd had, maar dan waren we misschien ook wat kieskeuriger geweest over zijn soms wat povere materiaalgebruik, zijn gebrekkige veiligheidsuitrusting en zijn ietwat vermoeiende rolgeluid tegen Autobahn-waardige snelheden. Dit is echter een Toyota, en we zijn verheugd te melden dat de prijzen daar ook naar zijn. Zo plaats je dit speelgoed-voor-grote-mensen al op je oprit vanaf 34.600 euro; wat ons betreft geen geld voor zoveel vermaak. Dan krijg je trouwens meteen een mooie standaarduitrusting mee, met zaken als automatische klimaatregeling in twee zones, keyless entry en go, adaptieve cruisecontrol en een achteruitrijcamera inbegrepen.

Rijtest Toyota GR86 2022

Veel duurder dan dat wordt een GR86 ook niet, want je kan de auto simpelweg in slechts twee smaakjes bestellen. De basisversie heet daarin gewoon ‘GR86’, en de topversie luidt ‘GR86 Sport’. Zo’n exemplaar met letterlijk alles erop en eraan – inclusief, godbetert, die automaat – kost je 39.090 euro. Dan rij je dus rond met een sportwagen met verwarmde, lederen zetels, adaptieve koplampen en parkeersensoren bovenop de standaard achteruitrijcamera. Enkel de lak kan de prijs nog ietwat opdrijven: de duurste parelmoerkleur kost je 1.100 euro.

Conclusie

De GR86 mag dan een nieuw model zijn; hij trekt de lijn van zijn voorganger naadloos door maar legt de lat – net als zijn vermogens- en koppelcurves – weer wat hoger. Terwijl de GT86 dus al garant stond voor zowat het meeste plezier dat je op de openbare weg kon beleven, is het maar moeilijk uit te drukken hoe ongelofelijk plezant deze nieuwe GR86 is. We kunnen maar één ding zeggen: kopen, die handel, voor het er in juli 2024 mee gedaan is ten gevolge van die dekselse Europese veiligheidsregels.

Specificaties

Motor

2.4-liter benzine boxer

Vermogen

234pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

Manuele 6-versnellingsbak

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 264 kg

Topsnelheid

226 km/u

Prijs basismodel

€ 34 600.00

0 tot 100 km/u

6.30 sec

Gemiddeld testverbruik

7.80 L/100km

Min. kofferinhoud

226 L

CO2-uitstoot

198 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws