Rij-impressie: Audi Q8 50 TDI (2018)

2018-audi-q8-rijtest

In het land van de SUV-coupés was Audi lange tijd afwezig. Met de Q8 hebben ze dat gaatje in hun aanbod opgevuld. Nummer vijf in hun SUV-gamma, waardoor Audi steeds meer de kaart van de SUV's trekt.

Tot voor kort was de mastodont van een Q7 het enige wat je bij Audi kon bestellen als je op zoek was naar een luxueuze SUV uit de hogere klasse. Maar tegenwoordig heerst er een trend om een stukje van de achterzijde van de SUV af te knippen, waardoor die minder plomp gaat ogen. En een Q7 met een stukje minder wordt een Q8.

Dat stukje minder doelt niet alleen op de daklijn die een stuk dynamischer is gemaakt, qua totale afmetingen is de Q8 ook een paar centimeter korter. Het blijft met zijn 4,99 meter lengte nog altijd een uit de kluiten gewassen SUV maar Audi weet dat te verhullen door wat kneepjes op stijlvlak. Die daklijn laat hem alvast lager ogen, ook al meet de Q8 nog altijd 1,71 meter in de hoogte, dat is 3,8 centimeter minder dan een Q7.

Ur-Quattro

Audi introduceert een aantal opvallende nieuwigheden aan de buitenzijde van de Q8. Terwijl Audi doorgaans erg discrete evoluties laat zien, hebben ze nu een duidelijke nieuwigheid aan de achterkant. Daar siert een zwarte kofferplaat de ruimte tussen en onder de achterlichten. Volgens Audi een duidelijke verwijzing naar de Ur-Quattro. Wij stellen ons de vraag of ze dat niet beter op een A5 Coupé zouden doen maar los daarvan zien we wel wat in de zwartgekleurde delen van de achterklep. Een rode balk overspant het zwarte vlak, meteen verwijzend naar de recent geïntroduceerde A7 Sportback en de A8.

2018-audi-q8-rijtest

Vooraan is het dan weer het single frame radiatorrooster dat de aandacht trekt. Prominent aanwezig heeft Audi het nog maar eens bijgewerkt, waardoor het nu acht hoeken telt en er als een luminium lat lijkt ingelegd te zijn. Dat neemt hij over van de Q8 Concepts, die in tweevoud werden gepresenteerd vooraleer tot deze productie-Q8 te komen.

Wat in zijprofiel opvalt is zeker de eerder vermelde dalende daklijn maar wanneer je de portieren opent zie je dadelijk dat die korter zijn dan je gewoon bent van een auto van dit formaat. Om de coupé-stijl verder te trekken, vergat Audi de ramen in een frame te steken. Ook achteraan krijg je frameloze deuren, zodat elke inzittende het gevoel heeft in een coupé mee te rijden.

klein hongerke

Binnenin hebben we het intussen bekende Audi-interieur, met overal schermpjes. Alleen de digitale bediening van de ventilatiemonden uit de A8 vinden we hier niet terug. De brede middentunnel herbergt nog steeds de enieg beschikbare schakelmanier, de automaat met dubbele koppeling. Daarboven vind je het scherm waarmee je de airco-unit kan bedienen, met nog wat hoger het Audi MMI-scherm waarin dan weer navigatie, audiobediening en instellingen voor de auto zelf vervat zitten. Audi maakt zich ook sterk dat de Voice Control verbeterd is, waarbij je in natural language bijvoorbeeld kan aangeven dat je honger hebt, waarna het systeem je voorstellen kan doen voor eetgelegenheden in je omgeving. In hoeverre je het systeem kan uitdagen, hebben we niet getest. Dat is voer voor eventuelel filmpje tijdens onze gedetailleerde test binnen een paar weken.

2018-audi-q8-rijtest

Achterin heb je zo goed als dezelfde hoofdruimte als in de Q7. De wagen is lang genoeg om de daklijn pas na die tweede zitrij te laten zakken. Een derde zitrij is er hier dus niet, het zou nogal een zicht zijn. De rugleuning van de zetels achterin kan in drie standen achteruit gezet worden, de zetels zelf kunnen daarbij ook nog in de lengterichting verplaatst worden. Toegang tot de nog altijd 605 liter grote bagageruimte krijg je via een standaard elektrisch bekrachtigde kofferklep.

offroadangsten

De boer op, dan maar. Hoewel de Audi Q8 - net als de Q7 - een offroadfunctie heeft, gokken we dat het gros van de koper gewoon op de geasfalteerde wegen blijft. Dat maakt het ook logisch dat in ons roadbook slechts een kilometertje offroad-baantjes was verwerkt en eigenlijk waren we er al voorbij voordat we doorhadden dat we offroad waren. Zo'n Q8 is natuurlijk niet bedoeld om offroad te gaan, al blijft het een fijne wetenschap dat Audi de wagen er wel op voorzien heeft. Er zit zelfs een Hill Descent Control-functie op de wagen. Je weet natuurlijk nooit dat je zo'n autofan achter het stuur krijgt die vindt dat SUV's ook offroad moeten kunnen. De 22 inch velgen gooien dan roet in het eten, want die trekken hun neus op voor modderwegen.

2018-audi-q8-rijtest

Niet getreurd echter, dan zijn er nog vier andere rijmodi beschikbaar. Het gaat dan om Dynamic, Comfort, Eco en Individual. Die heb je standaard met de actieve ophanging, al kan je ook voor twee andere opties kiezen door de luchtvering te selecteren op de optielijst.

Die luchtvering maakt in combinatie met de standaard progressieve sturing en de optionele vierwielsturing dat de 2,2 ton zware Q8 verrassend licht over de weg gaat. Je hebt niet het gevoel dat je meer dan twee ton aan materiaal onder je kont hebt. Enkel in de bochten word je gewaar dat dat gewicht achter je aan komt. De vierwielaandrijving helpt je dan het hele gevaarte op de weg te houden en ook de vierwielsturing doet haar werk. Tot 60 km/u laat dat systeem de achterwielen in een tegengestelde richting sturen van de voorwielen, eens boven de 60 km/u sturen ze parallel. In mensen taal: vlottere bochtjes aan lagere snelheid, serener van rijvak wisselen bij hoge snelheid.

Dat is niet het enige snufje, Audi gaat er prat op maar liefst 39 rijhulpsystemen te integreren in de Q8. Dat zijn er twee minder dan in de A8 maar laat dat de koper van de Q8 een zorg wezen. Voor de eenvoud verdeelt Audi deze rijhulpsystemen in vier pakketten, zodat je niet eindeloos zit te twijfelen of je nu wel alles hebt aangeduid. Het Tour Assist pack omvat bijvoorbeeld de adaptive cruise assist, dat dan weer een groepering van cruise control, lane assist en traffic jam assist is. Het City Assist pack monitort dan weer het kruisend verkeer en heeft ook de 360° camera in de groep. Parkeren doe je met behulp van het Parking Plus Assist pack en dan zijn er nog de individuele opties, waarbij de Trailer Manoeuvre Assist het vermelden waard is. Geen gehannes meer met de aanhangwagen, gewoon op het scherm aanduiden waar je achteruit heen wil en het systeem helpt je op weg.

alleen 50

Onder de kap van de test-Q8 zit de voorlopig enige beschikbare motorisatie. De 50 TDI. Geen vijfliter turbo, wel de bekende 3.0 V6 met 286 pk. Die hoor je alleen fel als je met het raam open rijdt, binnenin is het geluid opmerkelijk goed gedempt. Daar komt nog eens bij dat Audi graag gebruikt maakt van de mild hybrid-technologie. Dat is - in de V6-motoren - een 48 V elektromotor die de dieselmotor bijstaat als die wat extra nodig heeft. Niet dat je met 286 pk niet toekomt, maar af en toe heb je gewoon meer behoefte aan een elektromotor dan aan een roffelende diesel. Die momenten zijn er wanneer je aan een constante snelheid op de snelweg rijdt, dan gaat de wagen coasten, een beetje surfen op het constante vermogen dat de elektromotor levert. Na zowat 40 seconden is dat wel gedaan en neemt de diesel weer discreet over. Ook bij het uitbollen aan de verkeerslichten kan de diesel al eens wat vroeger afslaan omdat de elektromotor stand-by staat. Dat zorgt ervoor dat het verbruik van de Q8 50 TDI wat lager komt te liggen, al hebben we dat tijdens deze impressie niet in 't oog gehouden.

2018-audi-q8-rijtest

Audi biedt de Q8 aan vanaf 71.900 euro. Dat is in basisprijs al een pak meer dan de meer praktisch ingestelde Q7 maar je hoeft je niet te schamen om daar een ruim stuk boven te gaan nadat je door de optielijst bent gegaan. Zo kost de adaptieve ophanging op de luchtvering alleen al 2.500 euro. Voor het S-Line pack ben je dan weer bijna 10.000 euro kwijt. Voorlopig is er enkel de 50 TDI met 286 pk; naderhand komt er ook een 45 TDI met 204 pk en een veel minder belichte 55 TFSI.

conclusie

Keurig, dat is wat we van de 50 TDI kunnen zeggen. Aangenaam rijdt hij ook. Al laat hij ons een beetje op onze honger zitten qua beleving tijdens het rijden. Daarvoor zouden we nog op de benzineversies hopen, maar die zijn nu nog wat troebel. De looks heeft hij alvast mee deze Q8, al betaal je daar zeker een prijs voor, zeker als je vergelijkt met broertje Q7.

Specificaties

Motor

3.0 turbo diesel, V6

Vermogen

286pk

Koppel

600 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Topsnelheid

245 km/u

Prijs basismodel

€ 71 900.00

0 tot 100 km/u

6.30 sec

Min. kofferinhoud

605 L

CO2-uitstoot

172 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Jensd 20:00
afbeelding van Jensd

Een walvis meer of minder in de zee...

fab 09:15
afbeelding van fab

Het wordt een beetje een 13 in een dozijn idee die dingen.

tomtom 11:28
afbeelding van tomtom

172g/km CO2, amai! Is dat de nieuwe WLTP?

Wim 11:59
afbeelding van Wim

Volgens de website van Audi zijn dit NEDC, afgeleid van de WLTP meting

tomtom 22:40
afbeelding van tomtom

Dus de WLTP is nog hoger? Hohooo, wee degene die daarop voordeel alle aard moet betalen!

Carlos 12:09
afbeelding van Carlos

Na 4 dagen rond knotsen in een Q8 ben ik toch ook aangenaam verrast hoe het rijdt.
Met de 286 pk kom je inderdaad niets te kort. Al zit je snel boven de 140kmh zonder je het echt door te hebben. Dat met de Quattro, prima! :p
Hun nieuwe touchscreen werkt in mijn ogen prima en direct! Amper een vertraging te merken. Mijn had een prijskaartje van 110.000€ en wat rijkelijk aangekleed ;-).

Onder de kap van de test-Q8 zit de voorlopig enige beschikbare motorisatie. De 50 TDI. Geen vijfliter turbo, wel de bekende 3.0 V6 met 286 pk. => Veel mensen die passeerden en zeiden dat het een 5.0 liter was! Zeker een V12. :p

tomtom 22:39
afbeelding van tomtom

Ik heb al eens zo'n Q7 6L V12 TDI zien rijden. Moest ik die specifieke aflevering van Top Gear nooit gezien hebben, het was ongemerkt aan mij voorbij gegaan, maar nu wist ik hoe compleet krankzinnig die wagen was.

Carlos 14:13
afbeelding van Carlos

Ja die bestaan zeker maar grappig dat mensen 50 TDI zien staan en gelijk denken 5.0 :-).

tomtom 16:24
afbeelding van tomtom

Ze proberen dezelfde categorieen als Mercedes of BMW te creëren, maar met een hoger nummer. Flauw. Een getal als 35 of 40 was correcter geweest dan 50 als we in dezelfde lijn als de andere twee willen blijven.

Carlos 12:24
afbeelding van Carlos

Ik denk niet dat het zo zit.

4g63 19:23
afbeelding van 4g63

Zo'n slagschip dat zich op 'n goeie 6s naar 100 torpedeerd, blijf 't speciaal vinden. Tussen al die Q's hebben ze hier wel 'n andere neergezet die er niet herzelfde uitziet en da's tof gedaan.

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws