
Renault gaat in Frankrijk officiële retrofitkits aanbieden in samenwerking met R-Fit om de klassieke Renault 4, Renault 5 en de eerste generatie Twingo om te bouwen naar een elektrische wagen. Voor de Belgische markt is het nog wachten op een wettelijk kader.
Retrofitting is in de autowereld het uitrusten van oude wagens met moderne techniek of technologie. Tegenwoordig is het meer bepaald de term die wordt gebruikt voor het ombouwen van klassiekers naar elektrische wagens, om ze betrouwbaarder te maken of om ze simpelweg nog te mogen gebruiken binnen lage-emissiezones. Vooral dat laatste is een grote reden waarom de belangstelling naar retrofitting toeneemt de laatste tijd, iets waar Renault nu opspringt door een officiële kit aan te bieden om je R4, R5 of eerste generatie Twingo om te bouwen naar een EV.
11.900 euro voor 80 km
De kit wordt in Frankrijk aangeboden in samenwerking met R-Fit, een Frans bedrijf dat ook kits aanbiedt voor de Citroën 2CV. Het kost 11.900 euro, maar dan heb je wel alle nodige techniek, de installatie en de papieren om je klassieker opnieuw in te schrijven als EV. De kit bestaat uit een elektromotor van 48 kW (65 pk), een LFP-batterij van 10,7 kWh en natuurlijk alle bekabeling en regelunits. De gewichtsdistributie blijft onveranderd volgens Renault en je moet zo'n 80 km moeten kunnen rijden voor je weer 3,5 u aan een gewoon stopcontact moet laden.

Een heel groot rijbereik of snelladen heb je dus niet, maar wel twee jaar fabrieksgarantie en de mogelijkheid om overal weer binnen te kunnen met je klassieker. De kit wordt voorlopig enkel in Frankrijk aangeboden, want in België ontbreekt het nog aan een wettelijk kader om je benzinewagen opnieuw in te schrijven als EV. Daar wordt wel werk van gemaakt en er zou nog in 2023 een oplossing moeten zijn. Je zou voorlopig wel de omgebouwde wagen in Frankrijk kunnen inschrijven en vervolgens invoeren naar België, want eens je een Europese goedkeuring hebt, mag je ook bij ons binnen. Maar da's natuurlijk nogal omslachtig.
Recente reacties
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Wew, die meerprijzen... Kan je toch wel heeeel wat aantal keren voor gaan tanken, eer je er...
Door FLP 7 uur geleden
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Ik maak graag vergelijkingen. Hieronder de basis prijs van het model t.o.v. de hybride variant die...
Door John 1 dag geleden
Rijtest: Mazda CX-5 facelift (2022)
Tja, rij nu negen jaar cx5. Nooit problemen. Heb pas geleden de nieuwe Tucson en Sportage getest....
Door Harry zijlstra 1 dag geleden
Rijtest: Lexus IS 300h (2017)
Beste Michel, ik heb 1 van de eerste exemplaren, juli 2013. Rijd na 274.000 km nog steeds als nieuw...
Door Paul van Ham 2 dagen geleden