Renault gaat in Frankrijk officiële retrofitkits aanbieden in samenwerking met R-Fit om de klassieke Renault 4, Renault 5 en de eerste generatie Twingo om te bouwen naar een elektrische wagen. Voor de Belgische markt is het nog wachten op een wettelijk kader.
Retrofitting is in de autowereld het uitrusten van oude wagens met moderne techniek of technologie. Tegenwoordig is het meer bepaald de term die wordt gebruikt voor het ombouwen van klassiekers naar elektrische wagens, om ze betrouwbaarder te maken of om ze simpelweg nog te mogen gebruiken binnen lage-emissiezones. Vooral dat laatste is een grote reden waarom de belangstelling naar retrofitting toeneemt de laatste tijd, iets waar Renault nu opspringt door een officiële kit aan te bieden om je R4, R5 of eerste generatie Twingo om te bouwen naar een EV.
11.900 euro voor 80 km
De kit wordt in Frankrijk aangeboden in samenwerking met R-Fit, een Frans bedrijf dat ook kits aanbiedt voor de Citroën 2CV. Het kost 11.900 euro, maar dan heb je wel alle nodige techniek, de installatie en de papieren om je klassieker opnieuw in te schrijven als EV. De kit bestaat uit een elektromotor van 48 kW (65 pk), een LFP-batterij van 10,7 kWh en natuurlijk alle bekabeling en regelunits. De gewichtsdistributie blijft onveranderd volgens Renault en je moet zo'n 80 km moeten kunnen rijden voor je weer 3,5 u aan een gewoon stopcontact moet laden.
Een heel groot rijbereik of snelladen heb je dus niet, maar wel twee jaar fabrieksgarantie en de mogelijkheid om overal weer binnen te kunnen met je klassieker. De kit wordt voorlopig enkel in Frankrijk aangeboden, want in België ontbreekt het nog aan een wettelijk kader om je benzinewagen opnieuw in te schrijven als EV. Daar wordt wel werk van gemaakt en er zou nog in 2023 een oplossing moeten zijn. Je zou voorlopig wel de omgebouwde wagen in Frankrijk kunnen inschrijven en vervolgens invoeren naar België, want eens je een Europese goedkeuring hebt, mag je ook bij ons binnen. Maar da's natuurlijk nogal omslachtig.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 1 dag geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 1 dag geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 1 dag geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 dag geleden