Wacht, wat? Elektrische Fiat 500e krijgt straks toch een verbrandingsmotor

Fiat 500 verbrandingsmotor 2024

Kijk even op de kalender, waarde lezer, want het is géén 1 april. Toch komt Fiat vandaag met een bericht dat we zelf niet beter hadden kunnen verzinnen, en wel over zijn 500e. Die is er al een paar jaar enkel met elektrische aandrijflijnen maar nu bevestigt Stellantis de komst van een versie met verbrandingsmotor.

’t Is bijna over en uit voor de Fiat 500 op verbranding. Dat knappe modelletje gaat namelijk al mee sinds 2007 — echt waar — maar vanaf juli dit jaar mag hij officieel niet meer verkocht worden omwille van nieuwe Europese veiligheidsregels. Gelukkig heeft Fiat echter al even een vervanger klaar want in 2020 onthulde het de 500e, maar die heeft één probleem. Zoals het ‘e’-tje in zijn naam al doet vermoeden is die in al zijn versies zuiver elektrisch… Of tenminste: voorlopig nog.

Italiaanse vlaggetjes toegestaan

De CEO van het Stellantis-concern, Carlos Tavares, heeft namelijk verklapt dat Fiat een nieuwe hybrideversie van de 500 gaat ontwikkelen. Dat zullen ze ook niet gewoon doen op basis van die oude 500 met verbrandingsmotoren, maar wel op basis van de zuiver elektrische 500e. Dat is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk aangezien die dus op een platform staat dat niet voor plofmotoren bedacht is, al is de beslissing niet helemaal onlogisch. Zo merkten al heel wat fabrikanten — waaronder ook die binnen het Stellantis-concern — op dat de elektrische transitie niet aan de verwachte vaart loopt waardoor een model zo populair als de Fiat 500 uitsluitend met elektromotoren aanbieden, momenteel nog een doodsteek zou zijn voor diens verkoopcijfers.

Fiat 500 verbrandingsmotor 2024

Meer details wilde Tavares nog niet kwijt over de nieuwe hybride, behalve dat die straks zij-aan-zij met de zuiver elektrische 500e gebouwd zal worden in het Italiaanse Mirafiori. Dat zei hij om een reden want de aankondiging gebeurde tijdens een vergadering met de vakbonden van Stellantis’ Italiaanse fabrieken, die wilden weten of het concern van plan was om steeds meer productie naar het buitenland te verplaatsen om kosten te besparen. Met de komst van onder andere deze hybride Fiat 500 verzekert de CEO dus dat die Italiaanse fabrieken wat te doen zullen hebben in de toekomst… En geeft hij in zekere zin toe aan de Italiaanse overheid, die Stellantis al maanden treitert omdat het bepaalde auto’s als Italiaans afschildert terwijl ze niet in Italië gebouwd worden. Dus mag Fiat nu eindelijk weer Italiaanse vlaggetjes op zijn auto’s kleven, per favore?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws