Aan Italiaans erfgoed raak je niet, vraag het maar aan de uitvinder van de pizza Hawaii… Of aan Alfa Romeo. Zij moesten pas nog de naam van hun ‘Milano’ veranderen omdat die niet in Italië gebouwd wordt en dat pikte de overheid niet. Hetzelfde geldt blijkbaar voor Italiaanse vlaggetjes op niet-Italiaanse auto’s.
Dat het zo z’n voordelen heeft om met een Italiaanse herkomst te kunnen dwepen, hoeven we je vast niet te vertellen. Zo is het om één of andere reden charmant en niet gewoon onverstaanbaar wanneer de kelner van de pizzeria om de hoek je in ’t Italiaans aanspreekt — stel je eens voor dat de meeneemchinees dat zou proberen. Ook in Italië zelf weten ze dus maar al te goed dat buitenstaanders er baat bij hebben om als Italiaans gezien te worden, en er is zelfs een wet die zo’n zaken verbiedt. Daarom moest de Alfa Romeo ‘Milano’ zijn naam al veranderen naar ‘Junior’ wegens niet in Italië gebouwd, en nu slaat de Guarda di Finanza weer toe.
Poets wederom poets
In de haven van Livorno heeft die belastingpolitie namelijk een schip opgewacht met één doel: de auto’s die het transporteerde in beslag nemen voor ze band op Italiaanse grond zouden zetten. ’t Is te zeggen, “auto’s”, het gaat meer specifiek om 134 exemplaren van de nieuwe Fiat Topolino. Dat is een microcar die van buitenaf doet denken aan de guitige Fiat 500 van weleer, compleet met Italiaans vlagje op zijn flank. Onderhuids is hij echter gebaseerd op de Citroën Ami en Opel Rocks Electric en de Tolopino wordt dan ook in dezelfde fabriek in Marokko gebouwd. Je voelt de bui dus al hangen: de Italiaanse overheid pikt het niet dat een product dat niet in hun land gebouwd wordt toch de Italiaanse vlag draagt, en daarom halen ze de Topolino er uit de handel.
Nu goed: in tegenstelling tot het voorval met de Alfa Romeo Milano valt het probleem met de kleine Fiat gelukkig best makkelijk op te lossen. Zo heeft het Stellantis-concern inmiddels laten weten dat het de Italiaanse vlagjes van de Topolino zal verwijderen en daarmee is de kous af. Het valt echter wel op dat het al de tweede keer is dat de Italiaanse overheid dat Stellantis-concern viseert want naast Fiat heeft de groep ook Alfa Romeo onder zijn vleugels. Toeval is dat niet: CEO Carlos Tavares uitte al een paar keer kritiek op plannen van de regering om Chinese autobouwers fabrieken te laten opstarten in Italië… Dus wat de overheid hiermee eigenlijk wil zeggen, is dat Stellantis zijn ‘Italiaanse’ auto’s dan maar zelf in Italië moet bouwen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen