Nio is misschien nog een onbekend merk op de Belgische markt, ook op het Autosalon van Brussel 2023 zal je het Chinese merk nog niet tegenkomen, maar dat betekent niet dat nieuws over de producten van het merk niet relevant kan zijn. Nio is namelijk al aan zijn Europese invasie begonnen in Nederland en Noorwegen, de twee grootste EV-markten van ons continent, waarbij België spoedig zou kunnen volgen als er succes wordt geboekt bij onze Noorderburen. Ter gelegenheid van de 'Nio Day' eind december werd deze EC7 voorgesteld, een SUV-coupé met wel erg interessante cijfers.
Gladde paling
De Nio EC7 is een SUV-coupé van bijna 5 meter lang en zit dus in hetzelfde segment als de Audi Q8 e-tron Sportback en de Tesla Model X. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,230 Cd kan Nio echter opscheppen met de beste stroomlijn in zijn klasse. Een stroomlijn die hem eveneens een uitzonderlijk hoog rijbereik oplevert, want met een batterij van 100 kWh haalt de EC7 een actieradius van maar liefst 940 km! Cijfers die we evenwel moeten relativeren: het gaat om een rijbereik volgens de Chinese CLTC-cyclus, die doorgaans zo'n 25% gunstiger is dan 'onze' WLTP. Maar dan zou er nog steeds een rijbereik van meer dan 700 km overblijven als je het omrekent, wat een unicum is binnen zijn klasse.
Dé grote troef bij Nio is het feit dat de batterijen verwisselbaar zijn: het merk heeft zelfs in Nederland al een wisselstation in gebruik waarbij je binnen de vijf minuten weer op pad kan met een bijna-volle batterij. De twee elektromotoren zorgen voor in totaal 653 pk, wat een sprint van 0 tot 100 km/u mogelijk maakt in 3,8 seconden. Het comfort van de inzittenden wordt echter niet uit het oog verloren in de EC7, met een groot panoramadak, elektrisch instelbare lederen zetels met een Zero Gravity Mode voor de voorste passagier en een volledig digitale cockpit met een zeer groot head-up display. De prijs voor dat alles? Omgerekend 66.350 euro voor een Nio EC7 met een 75 kWh grote batterij en 74.240 euro voor de versie van 100 kWh.
Reacties
door this
1 year agodoor Yeelen Moller
1 year agoReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen