Volgend jaar verstrengt de EU zijn CO2-normen en dat zullen autobouwers geweten hebben. Zo mogen hun auto’s vanaf dan gemiddeld maar 93,6 g/km CO2 uitstoten. Het merendeel van de fabrikanten zit echter nog ver van dat doel verwijderd, en de boetes voor het missen van dat doel zijn niet mals.
De Europese Unie heeft een duidelijke doelstelling voor ogen op autovlak, of je het nu wil of niet. Zo mogen er tegen 2035 uitsluitend nog nieuwe auto’s binnen zijn grenzen verkocht worden die nul komma nul gram per kilometer CO2 uitstoten. Nu goed, 2035 is natuurlijk nog best veraf maar ook in de tussentijd legt de EU al deadlines op qua gemiddelde CO2-uitstoot. Zo zullen nieuwe auto’s vanaf 2030 gemiddeld slechts 49,5 g/km mogen uitstoten en vanaf 2025 — volgend jaar dus — 93,6 g/km… Maar dat doel is bij heel wat merken blijkbaar nog niet meteen in zicht.
Volkswagen en Ford zijn slechtste leerlingen
Sterker nog: volgens cijfers van Dataforce komen bijna alle autofabrikanten nog niet in de buurt van die 93,6 g/km gemiddelde CO2-uitstoot. Enkel Tesla en Geely zouden momenteel al lager dan die limiet zitten en dat is natuurlijk niet verwonderlijk. Die eerste verkoopt namelijk alleen EV’s en pronkt dan ook met een gemiddelde van 0 g/km, terwijl Geely met dank aan z’n elektrische Polestars en plug-inhybride Volvo’s op 56 g/km uitkomt.
Alle andere grote fabrikanten zitten momenteel echter nog boven die grens waaronder Toyota (105 g/km), de BMW-groep (106 g/km), Hyundai (108 g/km), de Daimler-groep met bijvoorbeeld Mercedes (108 g/km), Stellantis (113 g/km) en Renault-Nissan-Mitsubishi (114 g/km). De slechtste leerlingen zijn dan weer de Volkswagen-groep met 123 g/km en Ford met 125 g/km.
Uitzondering voor… zware auto’s?
Daarmee zijn die laatste twee de enigen die ook dit jaar niet safe zijn, want nu ligt de limiet van de EU nog op 116 g/km. Daar hoort echter wel een belangrijke voetnoot bij, want momenteel wordt nog rekening gehouden met het gemiddelde gewicht van de verkochte auto’s. Hoe groter dat gewicht, des te meer een fabrikant mag afwijken van die CO2-limiet en we weten het: dat klinkt bijna alsof de EU het bouwen van zwaardere auto’s stimuleert. Hoe dan ook corrigeert dat de échte CO2-grens voor Volkswagen en Ford naar respectievelijk 121 g/km en 124 g/km, waardoor ze met een beetje moeite toch nog een boete kunnen vermijden voor het einde van dit jaar.
Volgend jaar liggen de kaarten echter grondig anders want dan wordt het effect van die uitzondering op basis van het gemiddelde gewicht verminderd, en komt de grens dus voor iedereen rond die 93,6 g/km te liggen. Tenzij er dus iets grondig verandert, lijkt het overgrote merendeel van de autosector een boete te moeten betalen aan de EU en die boete bedraagt 95 euro per g/km die de grens overschrijdt, en dat per verkochte auto. Daarom klinkt nu al luidkeels de vraag naar versoepeling en neem het ze maar eens kwalijk, want ligt de oorzaak voor de slabakkende verkoop van EV’s wel écht bij de autofabrikanten zelf?
Reacties
door Mike D
door dominiek
door this
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen