Autonieuws: Varia

Mercedes vergeet auto twee jaar lang in de woestijn… met goeie reden

Op de lijst van vreemde beelden om je week mee te beginnen: deze Mercedes EQS. Die zit namelijk bedekt onder een laag zand en bevindt zich ook middenin de Kalahari-woestijn. Hij is daar echter niet zomaar zonder stroom gevallen, o nee. Mercedes parkeerde hem er bewust en wel met een goeie reden.

Mercedes heeft een naam hoog te houden op vlak van kwaliteit. Met name in de jaren ’70, ’80 en nog een beetje ’90 stonden hun auto’s erom bekend ronduit onverwoestbaar te zijn, vooral indien er een turboloze dieselluiaard voorin lag. Zo zie je zelfs vandaag naar ’t schijnt nog flink wat 200D’s rondrijden in pakweg Noord-Afrika, waar ze honderdduizenden tot zelfs miljoenen kilometers meedraaien als taxi… Maar een paar decennia en flink wat elektrificatie later, staat de Mercedes-ster nog steeds voor die betrouwbaarheid?

Twee jaar woestijn = zes jaar Zuid-Europa

Maar natuurlijk, of toch als we Mercedes zelf mogen geloven. Zij starten namelijk een nieuwe reclamecampagne onder de noemer “Because it’s Mercedes-Benz” en die bestaat uit maar liefst 220 kortverhaaltjes die illustreren wat het merk zo speciaal maakt. Daar zit, zoals je wel kan raden, redelijk wat larie tussen maar één plaatje ging toch mooi met onze aandacht aan de haal. Mercedes deelt namelijk een beeld van een EQS die volledig bedekt zit onder een laag zand en de EV staat ook middenin de woestijn. Geen nood echter: die is daar niet zonder laadpaal gevallen maar staat er gewoon deel uit te maken van Mercedes’ gebruikelijke testprocedure.

Image
Mercedes EQS woestijn 2024

Nu hoef je geen expert in getrukeerde foto’s te zijn om te zien dat dit beeld niet echt is — enkel een expert in buitenlandse nummerplaten, want waarom zouden ze die EQS twee jaar lang nodeloos ingeschreven laten staan in Duitsland? Mercedes zegt er gelukkig wel bij dat ze iets dergelijks écht doen met hun auto’s. Zo plaatsen ze die twee jaar lang open en bloot in de Kalahari-woestijn om te zien hoe bestand ze zijn tegen de zon en de snoeihete temperaturen. Volgens de Duitsers komt het resultaat overeen met zes jaar geparkeerd staan in een Zuid-Europees klimaat. Dus wat denk je: genoeg om te bewijzen dat deze EQS straks even lang rondrijdt als een oude 200D?

Reacties

Mercedes is een hele goede auto zelfs 1 van de beste maar de service van mercedes dealergroep Wensink is 1 van de slechtste.

door Nico Kooij
1 maand geleden


Zooi W123 en W124 waren de beste auto's die ze ooit hebben gemaakt en daarna zijn het roestbakken en slechte motoren geweest. EQS?? Gaan of zijn ze mee gestopt. Heb er 10tallen gehad van 200D, 300TD, 500E. Dikke 8cyl S diesel. 450SL, 170VB.oudje 1952. De laatste E250 cabrio. De eersten kon je met beitel en schroevendraaier repareren. Nu is het alleen maar vervangen. Lekker duuuurzaam.

door Mieke
24 dagen geleden


Duur en reparaties zijn een probleem. Alles is gestuurd door electronica veel problemen

door Thomas557444
1 maand geleden


Waarom dan geen echte foto's van de testwagens in de woestijn ?

door C.o.R
1 maand geleden


Mijn eerste 190D heb ik nog steeds en is van 1987 en is idd onverwoestbaar. Straffer nog...die kan zonder aanpassing van wat dan ook op zijn eigen motorafval olie rijden. In de USA reden ze zelfs met afgedankt frietvet. Hiervoor was wel een zeer kleine aanpassing nodig. Moest een beetje voorverwarmd worden maar voor de rest niks.

door HH
30 dagen geleden


We hadden een W123 300td USA geïmporteerd zelf uit Chicago. Blauwe station Betsy genaamd. Liters en liters oud frietvet ging erin. Wel regelmatig voorfiltertje vervangen en soms wat benzine erbij. Rijden als de Brandweer en lekker goedkoop. Je kon wel ruiken of er vis of frikandellen in gefrituurd waren.

door Mieke
24 dagen geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen