Op de lijst van vreemde beelden om je week mee te beginnen: deze Mercedes EQS. Die zit namelijk bedekt onder een laag zand en bevindt zich ook middenin de Kalahari-woestijn. Hij is daar echter niet zomaar zonder stroom gevallen, o nee. Mercedes parkeerde hem er bewust en wel met een goeie reden.
Mercedes heeft een naam hoog te houden op vlak van kwaliteit. Met name in de jaren ’70, ’80 en nog een beetje ’90 stonden hun auto’s erom bekend ronduit onverwoestbaar te zijn, vooral indien er een turboloze dieselluiaard voorin lag. Zo zie je zelfs vandaag naar ’t schijnt nog flink wat 200D’s rondrijden in pakweg Noord-Afrika, waar ze honderdduizenden tot zelfs miljoenen kilometers meedraaien als taxi… Maar een paar decennia en flink wat elektrificatie later, staat de Mercedes-ster nog steeds voor die betrouwbaarheid?
Twee jaar woestijn = zes jaar Zuid-Europa
Maar natuurlijk, of toch als we Mercedes zelf mogen geloven. Zij starten namelijk een nieuwe reclamecampagne onder de noemer “Because it’s Mercedes-Benz” en die bestaat uit maar liefst 220 kortverhaaltjes die illustreren wat het merk zo speciaal maakt. Daar zit, zoals je wel kan raden, redelijk wat larie tussen maar één plaatje ging toch mooi met onze aandacht aan de haal. Mercedes deelt namelijk een beeld van een EQS die volledig bedekt zit onder een laag zand en de EV staat ook middenin de woestijn. Geen nood echter: die is daar niet zonder laadpaal gevallen maar staat er gewoon deel uit te maken van Mercedes’ gebruikelijke testprocedure.
Nu hoef je geen expert in getrukeerde foto’s te zijn om te zien dat dit beeld niet echt is — enkel een expert in buitenlandse nummerplaten, want waarom zouden ze die EQS twee jaar lang nodeloos ingeschreven laten staan in Duitsland? Mercedes zegt er gelukkig wel bij dat ze iets dergelijks écht doen met hun auto’s. Zo plaatsen ze die twee jaar lang open en bloot in de Kalahari-woestijn om te zien hoe bestand ze zijn tegen de zon en de snoeihete temperaturen. Volgens de Duitsers komt het resultaat overeen met zes jaar geparkeerd staan in een Zuid-Europees klimaat. Dus wat denk je: genoeg om te bewijzen dat deze EQS straks even lang rondrijdt als een oude 200D?
Reacties
door Nico Kooij
door Mieke
door Thomas557444
door C.o.R
door HH
door Mieke
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen