Autonieuws: Officieel

De Polestar 5 in 7 cijfers: knappe GT zonder achterruit… kost een fikse duit!

Het heeft eventjes geduurd, maar het gamma van Polestar komt eindelijk onder stoom. Nieuwste model in het gamma van de constructeur? De knappe GT Polestar 5.

Met de Polestar 5 haalt de Precept Concept eindelijk zijn productiefase. We leggen je alles uit wat moet je weten over deze ravissante, 5 meter lange GT aan de hand van 7 cijfers.

2

De Polestar 5 komt er meteen met twee motorvarianten, allebei met vierwielaandrijving, al kan de achterste motor worden losgekoppeld om elektriciteit te besparen. De basisversie is de Dual Motor. Nu ja, basisversie. Met 748 pk kan je dat uiteraard geen instapper noemen.

Image
Polestar 5 2025

Boven deze Dual Motor komt de Performance. Die ziet zijn vermogen opgekieteld naar een duizelingwekkende 884 pk, goed voor een spurtje naar de 100 km/u in slechts 3,2 seconden. De Dual Motor klaart diezelfde klus in 3,9 seconden. Om al dat geweld gestopt te krijgen, is het remsysteem voorzien van Brembo-remklauwen met vier zuigers vooraan.

4

Uiteraard breidt Polestar zijn samenwerking met Android uit naar deze Polestar 5. Het 14,5-inch staande verticale middendisplay draait dan ook op een infotainmentsysteem van de techreus. De vier dynamische tegels onder het Google Maps-gedeelte kunnen door de gebruiker naar wens worden aangepast

4+1

De Polestar 5 biedt plaats aan 5 passagiers, al is hij in de basis een vierzitter. De twee buitenste achterstoelen hebben hetzelfde Recaro-ontwerp als de voorstoelen en kunnen afzonderlijk worden versteld voor extra comfort. Door de armsteun omhoog te klappen, ontstaat een vijfde zitplaats.

Image
Polestar 5 2025 Interieur

Voor het interieur hadden we ook het cijfer “0” kunnen kiezen. Want ook deze Polestar doet het, net als in de Polestar 4, zonder achterruit. Achteruit kijken doe je via de cameraspiegel. Bovendien krijgt de 5 het grootste panoramische glazen dak van alle Polestar modellen tot nu toe, ruim 2 meter lang en 1,25 meter breed.

365

In een knapgelijnde GT wil je uiteraard de wereld rondreizen. Daarvoor voorziet de Polestar 5 een 365 liter grote bagageruimte in de koffer. Niet genoeg? Dan kan je nog 62 liter kwijt in de frunk.

670

Alle versies van de Polestar 5 krijgen dezelfde 112 kWh lithium-ion NMC-accu (106 kWh bruikbaar) van SK On. Uiteraard hangt het uiteindelijk rijbereik af van welke variant je kiest. Zo geraakt de Performance 565 km ver volgens de WLTP-cyclus, de Dual Motor toont zich het zuinigst met 670 km actieradius.

Image
Polestar 5 2025

Doordat de wagen op een 800 voltarchitectuur ligt, een primeur voor het merk, kan je trouwens supersnel laden. Aan de gewone laadpaal krijg je nog de conventionele 11 kW, aan een snellader haal je tot 350 kW!  Laden van 10% naar 80% duurt hierdoor slechts 22 minuten.

1.000

Om de Polestar 5 het comfort van een GT te bieden, beschikt de Performance variant over het adaptieve BWI MagneRide-systeem. De dempers scannen de weg tot wel 1.000 keer per seconde en reageren binnen drie milliseconden dankzij magnetorheologische vloeistof.

Image
Polestar 5 2025

Als schoeisel kiest Polestar dan weer op maat gemaakte banden van Michelin zijn speciaal ontworpen voor de band/velgcombinatie van de 5. Je kan kiezen uit 20, 21 en 22-duimsvelgen. 

145.000

De Polestar 5 is vanaf 8 september 2025 online te configureren en te bestellen. De Dual Motor (550 kW, 812 Nm) is beschikbaar vanaf €121.900, de Polestar 5 Performance (650 kW, 1.015 Nm) kost €145.300.

Reacties

Verkeerde wagen op het verkeerde moment. Op een moment waarop Porsche met moeite z'n Taycan verkocht krijgt, Audi al helemaal in de soep zit met de etron GT en ook dochtermerk Lotus in zwaar weer zit, moet je toch niet afkomen met een €120-140k performance sedan? Zeker gezien Polestar het voor het zoveelste jaar op rij niet goed aan het doen is. Wie kiest er dit boven een Porsche van dezelfde prijsklasse? Wie is de doelgroep die dit koopt?

avatar
door Getn M.
09/09/2025, 07u59


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen