Uitlaat: Varia

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

Wanneer Polestar zijn 4 onthulde, stonden we allemaal even met onze mond vol tanden. Dat lag er niet zozeer aan dat die zo’n scherp design of zo’n interessante specificaties had want dat hadden we er allemaal wel een beetje van verwacht. Nee, deze Polestar verscheen plots ten tonele zonder achterruit. Daardoor zou je gaan vrezen dat hij even lastig is om mee te leven als pakweg een camionette, al deed Polestar dit natuurlijk niet zonder reden.

Waarom dan?!

Die reden merk je al snel wanneer je plaatsneemt achterin de Polestar 4. Zo noemt het merk dit zelf een D-segment SUV-coupé maar je zou zweren in een auto van het E-segment te zitten. Dat zeggen we niet alleen omdat hij best knap is afgewerkt, maar ook omdat vooral de beenruimte ronduit royaal te noemen is. De hoofdruimte is ook opmerkelijk goed voor een auto met een schuin aflopende daklijn en daarin schuilt Polestars redenering om de ‘4 geen achterruit te geven.

Image
Polestar 4 spiegeltest 2025

Zo monteerden de Chinese Zweden de dakstructuur, die ervoor moet zorgen dat de auto niet als een kaartenhuisje in elkaar zakt wanneer hij overkop gaat, meer naar achter dan bij conventionele auto’s. Daardoor zitten de achterste passagiers op hun beurt verder naar achter waardoor ze meer ruimte krijgen. De plaatsing van die structurele balk achter hun hoofden zorgt er echter wel voor dat er tussen die balk en de achterklep maar een klein brievenbusje aan doorkijkruimte meer overblijft. Over zo’n kleine achterruit zou het complete autojournaille natuurlijk steen en been geklaagd hebben, dus Polestar moest iets beters verzinnen.

HD-beeld en waterafstotende lens

Enter: de spiegelcamera. Dat idee is op zich niet helemaal nieuw want je vindt al digitale binnenspiegels in alles van een Land Rover Defender tot een Toyota RAV4. Het verschil is echter dat die auto’s allemaal nog achterruiten hebben dus deactiveer je het display, dan krijg je gewoon een traditionele spiegel met een zicht naar achter. Ook in de Polestar 4 kan je de spiegelcamera uitschakelen maar het enige dat je dan ziet, is je achterpassagiers voor een compleet gesloten achterkant.

Image
Polestar 4 spiegeltest 2025

Kortom: de digitale achteruitkijkspiegel moet in dit geval wel héél geavanceerd zijn om het gemis van een achterruit goed te maken… en dat is hij ook. Zo vind je in de plaats van de traditionele spiegel een 8,9-inch HD-scherm en dat ontvangt zijn beeld van een 2.5-megapixelcamera bovenaan de achterklep. Dat beeld wordt volgens Polestar in real-time doorgegeven zodat je geen vertraging merkt, terwijl de hoge plaatsing van de camera en een waterafstotende film over de lens zorgen dat je beeld nooit bevuild wordt.

Breder dan je gewend bent

Dat is natuurlijk allemaal theorie, maar hoe vertaalt zich dat in de praktijk? Het moet gezegd: daar merk je meteen dat het zicht veel ruimer is dan je gewend bent. Zo strekt het beeld zich uit over een hoek van 121 graden en een traditionele spiegel komt daarbij niet in de buurt, alleen al omdat de flanken van de auto op een bepaald moment in de weg gaan zitten. De hoogte kan je dan weer naar wens aanpassen en daar kan je zelfs zo ver in gaan, dat je enkel de bovenkant van de auto achter je ziet. Wat je daar dan nog aan hebt, weten we niet maar het kan wel.

Image
Polestar 4 spiegeltest 2025

Hou je het daarentegen nuttig, dan geeft dat HD-scherm alles haar- maar dan ook hààrscherp weer. Over de kwaliteit valt dus allesbehalve te klagen en de helderheid kan je aanpassen om ’s nachts niet verblind te raken. O ja en net als een echte spiegel geeft dat scherm natuurlijk het spiegelbeeld weer van wat er achter je gebeurt, kwestie van niet verward te raken over wat nu links of rechts is… Maar dat doet de achteruitrijcamera van grootmoe’s Honda Jazz natuurlijk ook.

Lichte hoofdpijn

Bij stilstand ziet alles er dus piekfijn uit, maar wat gebeurt er wanneer je ermee gaat rijden? Wel, dan krijg je de eerste paar keer misschien wat lichte hoofdpijn. Dat is geen mop: gedurende de eerste dagen van onze testweek kregen we — toevallig of niet — steevast een zwaar hoofd wanneer we eens wat langer met de Polestar onderweg waren geweest. De reden daarvoor is eigenlijk niet ver te zoeken: in een spiegel kijken je ogen ver en naar een scherm kijken ze dicht.

Image
Polestar 4 spiegeltest 2025

Je ogen zijn intussen dus zo gewend dat ze ver gaan moeten kijken wanneer je de achteruitkijkspiegel opzoekt, dat het aanvankelijk moeite kost om ze elke keer weer scherp te stellen op een scherm dat 30 centimeter voor je gezicht hangt. Let wel: we zeggen daar bewust “aanvankelijk”. Polestar betaalt ons niet om dit te zeggen — echt waar — maar die digitale binnenspiegel went. Na een paar dagen zijn je ogen namelijk niét meer voorgeprogrammeerd om ver te kijken en het gevolg is dat je dan hetzelfde gewenningsproces opnieuw doormaakt wanneer je na een weekje Polestar 4’en… in je eigen auto zonder spiegelcamera stapt!

Vaarwel, verblinding

Eens je dan aan die digitale achteruitkijkspiegel gewend bent, merk je er ook effectief flink wat voordelen van. Zo is het beeld vooral ’s nachts een stuk scherper en helderder dan gelijk welke echte spiegel voor elkaar krijgt. Bovendien word je niet verblind wordt door de koplampen van andere weggebruikers, zelfs wanneer die vergeten zijn om hun grootlichten af te zetten — je kent ze wel. Overdag pluk je dan weer de vruchten van dat brede beeld want dode hoeken heeft de Polestar 4 daardoor niet.

Image
Polestar 4 spiegeltest 2025

Het blijft trouwens niet bij dat brede beeld want gebruik je braaf je richtingaanwijzers, dan draait de camera telkens een stukje in de richting waar je heen gaat om nog duidelijker te zien of daar niemand in je weg rijdt. Hetzelfde gebeurt wanneer je de aandrijflijn in z’n achteruit zet: dan kipt de camera wat naar onder. Die functies kan je echter ook afzetten als je liever een vast beeld hebt en als we eerlijk zijn, zagen wij vooral van dat laatste de meerwaarde niet in. Zo heeft je Polestar naast die spiegelcamera nog 11 andere camera’s op zak dus je ziet echt wel genoeg wanneer je achteruit inparkeert.

Vervang die zijspiegels niét!

Eén ding kon die digitale achteruitkijkspiegel echter niet goedmaken, hoe haarscherp en meedraaiend hij ook is: dieptezicht. Dat hebben je ogen op een scherm namelijk niet en in een spiegel wel. Daardoor is het moeilijker om langs de virtuele binnenspiegel van je Polestar in te schatten hoe ver een achterligger precies van je verwijderd is wanneer je bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre op de snelweg wil uitvoeren, en heb je nog steeds de bevestiging van je ouderwetse zijspiegels nodig. Met andere woorden: vervang die zijspiegels niét door camera’s, Polestar, want dan ben je die bevestiging als bestuurder kwijt.

Image
Polestar 4 spiegeltest 2025

Maar dus: valt er te leven met die digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4? Jazeker, want in veel gevallen is die effectief competenter dan een traditionele spiegel. Wil dat daarom echter zeggen dat wij hem verkiezen boven zo’n traditionele spiegel? Dat nu ook niet. Zo merken we dat we toch iets vaker dan gewoonlijk teruggrijpen naar de zijspiegels voor bevestiging dus hoe goed die waterafstotende camera ook mag zijn, volledig vertrouwen doen we ‘m niet… Maar een argument om de Polestar 4 te laten staan, is zijn gebrek aan een achterruit wat ons betreft dus niet.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50