Autonieuws: Officieel

Nieuwe Toyota RAV4 is hier met stoerdere looks en betere hybridemotoren (2025)

De op één na populairste Toyota ter wereld steekt in ’t nieuw. Maak namelijk kennis met de zesde generatie van de RAV4 en die krijgt meer dan enkel een frisse snuit. Wat dacht je bijvoorbeeld van een gloednieuw softwareplatform, compactere aandrijflijnen en tot 100 kilometer rijbereik voor de plug-in?

Willens of nillens, maar in 1993 gaf Toyota het startschot van een nieuw tijdperk. De Japanners waren namelijk niet zozeer de eersten om een compacte SUV te introduceren maar hun RAV4 werd wel snel de populairste. Drie decennia en vijf generaties later gingen er bijvoorbeeld al 15 miljoen exemplaren over de toonbank waarmee enkel de iconische Corolla het bij Toyota beter doet… Dus wat denk je: heeft deze nieuwe RAV4 het in zich om die hatchback eindelijk achter zich te laten?

Drukplezier verzekerd

Oordeel gerust voor jezelf, want dit is de zesde generatie van de Toyota RAV4. Die maakt op het oog alvast een mijlensprong ten opzichte van zijn voorgangers want de Japanners trakteren hem op hun nieuwe ‘hammerhead’-snuit, die eerder al debuteerde op EV’s zoals de bZ4X. Zo vind je vooraan C-vormige koplampen terwijl de grille naar onder verhuist. Die bestaat dan uit subtiele zeshoekige openinkjes, tenzij je de stoerdere GR Sport-versie kiest. Achteraan zit de verlichting dan weer verwerkt als tientallen LED-streepjes in een doorlopende zwarte balk, gescheiden door modelnaam ‘RAV4’ centraal.

Image
Toyota RAV4 2025

Ook binnenin kijken we naar een grondig andere auto maar dat wil niet zeggen dat er geen plek meer is voor klassieke knoppen. Wel integendeel: we dagen je uit om een recent onthulde auto te vinden met meer druktoetsen in zijn interieur. Onder het nieuwe scherm vind je bijvoorbeeld nog wat bediening voor de klimaatregeling en lager zitten de rijmodi in twee stoere modules verwerkt. In de middenconsole zien we knoppen voor de gewoonlijke EV-modes rond een compact pookje en ook op het stuur is ouderwets drukplezier verzekerd.

Tot 100 kilometer elektrisch

Ook onder de motorkap blijft alles vertrouwd, op toch op het eerste gezicht. Zo spreekt Toyota nog steeds over zelfopladende hybride aandrijflijnen en plug-inhybrides en die komen er elk in twee verschillende smaakjes. De full hybrids luisteren naar de namen ‘Hybrid 220’ en ‘Hybrid 220 AWD-i’ waarbij die eerste beschikt over 183 pk en voorwielaandrijving, en die tweede over 191 pk en vierwielaandrijving. Is dat echter niet genoeg, dan krijg je aanzienlijk meer vermogen wanneer je voor één van de plug-inhybride aandrijflijnen kiest.

Image
Toyota RAV4 2025

Daar krijg je de keuze uit de ‘Plug-in Hybrid 270’ met 268 pk en voorwielaandrijving of zelfs een ‘Plug-in Hybrid 300’ met 304 pk die richting de vier wielen gestuurd worden. Daardoor zou die laatste de 100 km/u moeten aantikken in amper 5,8 seconden. Allebei beschikken ze bovendien over een accu van een mooie 22,7 kWh groot en de voorwielaandrijver moet daar volgens Toyota alvast 100 kilometer elektrisch rijbereik uit kunnen halen. Daarnaast werd ook de laadsnelheid verbeterd met 11 kW AC- en zelfs 50 kW DC-laden.

Vertrouwd en vooruitstrevend

De Japanners zeggen er voor geen enkele aandrijflijn bij welke verbrandingsmotor gebruikt wordt. Wij gaan dus voorzichtig uit van de gekende 2.5-liter viercilinder, maar de complete elektronica zou voortaan wel in een hertekende en vooral compactere module verwerkt moeten zitten. Dat moet zijn vruchten afwerpen op de binnenruimte maar ook daarover krijgen we voorlopig nog geen cijfers. Zij die dus hoopten op een koffervolume, zullen nog even moeten wachten tot de verkoopstart eind dit jaar of begin volgend jaar.

Image
Toyota RAV4 2025

Wat we wel al mogen weten, is dat de RAV4 een gloednieuwe softwarearchitectuur introduceert. Die luistert naar de naam ‘Arene’ en maakt niet alleen een kersvers infotainmentsysteem mogelijk, maar ook een resem verbeterde veiligheidssystemen. Daarnaast zou de aandrijflijn van de plug-inhybrides zelfs gebruik maken van zogenaamde geofencing om stadscentra en lage-emissiezones te herkennen, en daar dan wat elektrisch rijbereik voor op te sparen. Kortom: de nieuwe RAV4 is op heel wat vlakken vertrouwd, en op andere vlakken vooruitstrevend.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen