Het is waarschijnlijk niet de eerste keer dat je er iemand over hoort klagen, maar ook een hoge pief binnen het Stellantis-concern laat zich nu uit over de prijzen van elektrische auto's. Sterker nog: volgens hem is de automarkt "gedoemd" indien EV's niet goedkoper worden. Dit is waarom.
Sinds de samensmelting vorig jaar zetten de Stellantis-merken sterk in op elektrificatie. Aan enorme elektrische SUV's doet het concern voorlopig nog niet mee, want het zijn in de eerste plaats de compactere modellen die ze onder stroom zetten. Dat doen ze dan ook om een reden, aldus productiedirecteur Arnaud Deboeuf, want volgens hem is de automarkt "gedoemd" indien elektrische auto's niet goedkoper worden. Dat vernam persagentschap Bloomberg tijdens een bezoek aan de Stellantis-fabriek in Trémery, waar niet alleen Deboeuf maar ook CEO Carlos Tavares aanwezig waren.
Vechten om grondstoffen
Beide bazen waren het erover eens dat de autosector aan de vooravond van een enorme uitdaging staat. Nu de Europese wetgevers namelijk beslist hebben dat in de praktijk elke nieuwe auto vanaf 2035 zuiver elektrisch moet zijn, wordt het belangrijker dan ooit om dergelijke modellen toegankelijk te maken voor de spreekwoordelijke Jan-met-de-pet. Die kan momenteel namelijk nog terecht bij een betaalbare auto met verbrandingsmotor, maar we weten allemaal hoe moeilijk het is om vandaag de dag een even betaalbaar exemplaar op stroom te vinden.
De ogen van vrijwel elke constructeur zijn nu echter gericht op elektrificatie, en dat betekent dat het er niet eenvoudiger op zal worden om aan de essentiële grondstoffen te geraken. Vooral buiten Azië, waar de meeste componenten geproduceerd worden, kunnen de prijzen voor dergelijke materialen wel eens stijgen. Dan wordt het dus vrijwel onmogelijk om EV's goedkoper te maken, waardoor een steeds kleinere laag van de bevolking er eentje zal kunnen aanschaffen. Dan worden er dus minder auto's verkocht, waardoor de markt zou kunnen instorten.
40% goedkoper
De Stellantis-bonzen zouden dit echter niet zeggen indien ze geen plan hadden. Zo wil het concern zijn prijzen onder controle houden op verschillende manieren. Ten eerste zal het zelf zijn componenten gaan produceren in plaats van ze aan te kopen, waarvoor het inmiddels vijf batterijfabrieken uit de grond aan het stampen is in Europa en de VS. Die willen ze zoveel mogelijk laten draaien op zelf geproduceerde energie, zodat ze niet afhankelijk zijn van het ene of het andere conflict tussen energieproducerende landen.
Daarnaast gelooft de groep ook in kwantiteit, want hoe meer je van iets bouwt, des te meer kan je het proces stroomlijnen. Zo staan er dit decennium maar liefst 75 elektrische modellen in de planning, verspreid over alle merken van het Stellantis-concern. Het doel is om de productie van EV's tegen 2030 gemiddeld 40% goedkoper te maken dan vandaag. Laat ons dus hopen dat we die besparing dan ook terugzien in de aanschafprijzen van die modellen...
Reacties
door Johan
door Jos D.
door andre123
door Johan
door Jos D.
door Mathieu
door Johan
door this
door Mathieu
door this
door Johan
door this
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen