Stellantis is een feit

En dat is niet voor iedereen goed nieuws.

Het is zover: afgelopen weekend is de fusie tussen FCA (Fiat Chrysler Automobiles) en PSA (de groep achter Citroën, DS, Opel en Peugeot) een feit geworden. De nieuwe constellatie heet Stellantis en heeft een portefeuille van liefst 14 verschillende merken van auto’s en bedrijfsvoertuigen. De Europese Commissie heeft net voor Kerst 2020 de fusiekandidaat grondig doorgelicht en groen licht gegeven mits een aantal opmerkingen. Afgelopen zaterdag 16 januari is de zaak dan officieel beklonken: FCA en PSA verwerven 50 procent van elkaar en PSA-baas Carlos Tavares wordt de grote baas van het geheel.

Reorganisatie

14 merken, bijna allemaal van massaconstructeurs, dat zal onvermijdelijk tot interne concurrentie leiden. Dat betekent dat de boel grondig zal moeten worden herschikt. Twee weken geleden gingen er al geruchten rond dat het lot van Chrysler aan een zijden draadje hangt. En daags voor de fusie officieel is gemaakt, vertelde Peugeot-CEO Jean-Philippe Imparato nog aan Automotive News dat de Amerikaanse plannen van het Franse merk misschien zullen worden geschrapt. Het houdt weinig steek dat het merk met het leeuwtje, dat met Europa, Azië, Zuid-Amerika en Afrika al voldoende afzetmarkten heeft, nog veel geld zou gaan pompen in de verovering van de Noord-Amerikaanse markt als Stellantis daar al meerdere andere vingers in de pap heeft.

Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
andre123 10:52
afbeelding van andre123

grootheidswaanzin....
groot groter grootst,
en dan begint de GROTE miserie

Waxweazel 12:44
afbeelding van Waxweazel

Dit heeft nog weinig te maken met "de grootste willen zijn", maar alles met overleven.
Er zijn gewoonweg veel te veel autoconstructeurs en vooral merken. Allen willen een aantal modellen op de wereld laten, maar niemand die de kosten nog alleen kan dragen. Daarom zoveel mogelijk spreiden van de kosten over verschillende merken en hopen dat men zo de kosten kan recupereren.
Maar uiteindelijk komt men toch tot de vaststelling dat niet elk merk verkoopt en dus verlieslatend is. Het is een kwestie van tijd eer er een hoop merken zullen verloren gaan. En dat is nu eenmaal makkelijker als je in een grote groep zit. De stille dood want je kan een (groot) deel van de werknemers nog naar een ander merk overhevelen.

andre123 12:56
afbeelding van andre123

en als we dat niet geloven maken ze ons wel wat anders wijs.
dat er merken teveel zijn dat is zo,maar toch worden er nog altijd nieuwe gecreerd,
laat diegenen die niet kunnen overleven sterven,ipv op de nemen in een grote groep ,om dan de hele groep ziek te maken.zoals al vaak gebleken is,en ipv 500 ,5000 hun job te laten kwijtspelen.( niet alleen in de autosector)
20j geleden al meegemaakt met hoovaardig nederlandse directie.....
het grootste het mooiste het modernste het duurste koste uiteindelijk 1000 mensen hun job.
de hoge top valt wel buiten shot.
GROOTHEIDSWAANZIN!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws