Autonieuws: Varia

Optiefans: Dit kost de ideale Mercedes C-Klasse (2022)

In onze ‘[Optiefans](https://autofans.be/tags/optiefans)’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer schijnen we ons licht op een respectabele Duitser: de Mercedes-Benz C-Klasse.

Het zou niet de eerste keer zijn dat de woorden uit onze pen rollen: voor een degelijk uitgeruste Duitse auto betaal je anderhalve keer de basisprijs. De markt verandert echter bliksemsnel tegenwoordig, en vooral bij Mercedes beginnen ze in te zien dat less voor de klant niet noodzakelijk more voor hen betekent. Zo besliste de constructeur eerder dit jaar al om sterker te gaan inzetten op de hogere segmenten. Merk je dat dan ook in de configurator? Wij zochten het voor je uit: dit moet je over hebben voor een degelijk uitgeruste C-Klasse.

Bijna alles wat je wenst

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is echter: “wat voor C-Klasse wil ik?” Sla je de Mercedes-configurator namelijk open, dan vind je er op het moment van schrijven maar liefst 20 verschillende smaakjes van terug. Dat ligt eraan dat ze in Stuttgart elke motorisatie per uitrustingsniveau een eigen plekje in de configurator gegeven hebben. Hou je met die motoren even geen rekening, dan zijn er in essentie maar drie versies: de relatief eenvoudige Business Line, een chiquere Luxury Line en de sportief uitgeruste AMG Line.

Image
Mercedes-Benz C-Klasse 2022 Optiefans

Je kan dus wel raden dat de Business Line de goedkoopste is, met een basisprijs van 45.375 euro voor de berline. Voor dat geld krijg je een C180, voorzien van een 1.5-liter viercilinder benzinemotor die met wat mildhybride hulp 170 pk naar de achterwielen stuurt. Dat doet hij trouwens standaard langs een automatische negenversnellingsbak, en er is wel meer inbegrepen in die prijs. Zo krijgt de C-Klasse meteen onder andere automatische airconditioning, Apple CarPlay en Android Auto, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, een in delen neerklapbare achterbank, navigatie, lichtmetalen 18-inchvelgen, licht- en regensensoren, metallic lak, zetelverwarming vooraan, parkeersensoren voor- en achteraan met camera en naast heel wat andere rijhulp ook een rijstrookassistent. Voor zij die mee aan het tellen waren: dan hebben we bijna alles wat op onze ideale auto moet zitten behalve adaptieve cruise control.

De ideale C-Klasse… en meer

Adaptieve cruise control kan individueel toegevoegd worden voor een prijs van 484 euro, waardoor je in principe 45.859 euro lichter al met een perfect comfortabele C-Klasse rondrijdt. Wij waren echter niet zo onder de indruk van de grijze stoffen zeteltjes in zo’n knappe auto, en 170 pk leek ons ook niet helemaal ideaal voor een begeerlijke C-Klasse. Naast die C180 was de C200d (163 pk) de enige andere motorisatie die je in combinatie met het Business Line-uitrustingsniveau kan krijgen, en (kunst)leer konden we wel toevoegen maar zit standaard in het Luxury Line-pakket… Dus upgraden voelde maar zo logisch.

Image
Mercedes-Benz C-Klasse 2022 Optiefans

We kozen voor de C200 Luxury Line, die standaard 51.788 euro moet kosten als berline. Dan krijg je dezelfde mildhybride 1.5-litermotor op benzine, maar die stuurt wel 204 pk naar je achterwielen. Halflederen bekleding wordt hier dus standaard meegegeven, net als elektrisch verstelbare voorzetels, knappere velgen en een interieur met mooiere materialen. Adaptieve cruise control kostte nog steeds dezelfde 484 euro, dus dat was het enige dat we nog dienden toe te voegen. Verder selecteerden we gratis de Cavansitblauwe metalliclak, want een donkerblauwe auto is nooit een lelijke auto. Zie je de C-Klasse trouwens liever als break, dan kan je gewoon 1.452 euro bij het totaalplaatje optellen.

De totaalprijs voor onze ideale Mercedes-Benz C-Klasse: 52.272 euro.

Vind je die prijs terecht voor een nieuwe C-Klasse? Of bespaar je dan toch liever die 6.000 euro en ga je voor het iets zwakkere basismodel?

Reacties

Valt nogal mee voor een Mercedes maar bijna niemand koopt 'm aan die prijs vermits de meesten leasewagens zullen zijn. Met kortingen tot 20% en méér.

door Jos D.
2 years ago


In deze tijden van beperkte beschikbaarheid zijn zulke hoge kortingen niet meer aan de orde, Jos

door Yoran
2 years ago


kale auto dus.. net even gekeken zonder korting minimum 75.000

door demarkae
2 years ago


Jos, fleet kortingen boven de 20%? Da's al 30j niet meer zo. Wij hebben een redelijke vloot Mercedessen en naargelang het model zitten we tussen 13 en 16% korting op model. Geen korting op opties

door Eyal
2 years ago


15% fleetkorting op 75000?iets van een 11000e?pure afzetterij,diegene die geen recht heeft op fleetkorting wordt gewoon geript!hoog tijd dat die schandalige afzetterspraktijken gestopt worden.

door andre123
2 years ago


Afzetterspraktijken? Pure vraag en aanbod hoor. Als jij 100 Mercedessen gaat kopen, ga jij ook zware korting kunnen krijgen. Als jij dit afzetterij vindt, ben je toch wel erg naïef.

door this
2 years ago


iemand die 100 mercedessen KAN kopen heeft recht op korting,iemand die 1 mercedes kan afbetalen moet 15% meer betalen?pure diefstalpraktijken op de kap van zwakkere personen.naief of niet.dit wil alleen maar zeggen dat mercedes (en anderen)zijn prijzen bewust te hoog zet ,11000 euro extra winst op de kap van zwakkeren is misdadige afzetterij zeker in een tijd waar veel mensen het steeds maar moeilijker krijgen.....al eens bij stilgestaan hoeveel gas bv men voor die korting kan kopen?mensen drijgen in de kou te komen zitten,anderen hebben het over kortingen van 10000e,een schande! ik hoop voor u dat je zelf nooit in de problemen komt,je zal dan wel anders piepen!

door andre123
2 years ago


Als ik in de problemen kom, ga ik geen nieuwe auto kopen hoor. Dus dat is niet relevant. En iemand die maar 1 auto koopt krijgt minder korting dan iemand die er 100 koopt. Ik snap niet wat daar raar aan is. Het lijkt wel alsof je nogal wereldvreemd bent.

door this
2 years ago


minder?geen probleem,maar over meer dan 10000e komen zeveren?daarvoor kopen anderen een hele auto...en het lijkt erop dat jij een van de egoisten bent die alleen aan hun eigen geluk denken...?je weet verdomme goed genoeg wat ik bedoel,hou je maar van de domme door anderen wereldvreemd te noemen wanneer ze opkomen voor anderen,mensen sterven door de hebzucht van anderen,maar dat raakt velen niet natuurlijk,zolang IK maar .......wat een ziekelijke maatschappij......als jij in de problemen komt ga je janken als een klein kind,en hopen dat anderen voor u in de bres springen.....denk daar maar eens goed over na voor je nog eens iemand met een andere visie wereldvreemd noemt!

door andre123
2 years ago


Ik begrijp dat die 10.000€ heel veel lijkt. Maar als ik het uit ondernemersperspectief bekijk snap ik het ergens wel. Ten eerste is 10-15% korting bij grote hoeveelheden nog relatief weinig. En ten tweede: met bedrijfswagens is dat ook een zekerheid dat ze hun geld gaan hebben en dat ze werk gaan hebben. Want die bedrijfswagens zijn vaak allemaal leasing en gaan dan op contract voor de volledige levensduur van 5 jaar of x-aantal km’s op onderhoud bij Mercedes. Ergo: werkzekerheid voor hun servicedienst + de zekerheid dat een deel van die korting daar gerecupereerd wordt. Ze zijn ook zeker van hun geld want de leasefirma betaalt sowieso en dan moeten zij aan hun geld van de klant zien te graken… waar dat met klanten toch verre van een zekerheid is dat je aan je geld gaat graken. Ergo, weer een kost uitgespaard! Ik denk dat je realistisch gezien kan stellen dat ze 5% effectieve korting geven en de rest recupereren omdat met bedrijven werken over het algemeen vlotter en professioneler gaat dan met jan en mieke die niets van auto’s kennen en veel tekst en uitleg nodig hebben bij alles. Om dan na 2 jaar als de garantie vervalt naar de garage om de hoek te gaan :). En die 5% kan je als particulier ook krijgen hoor, bij mij gingen ze tot 8% zelfs! Dus hoewel dat ik snap dat 11.000€ heel groot en veel lijkt, als je alles relatief en op het einde van de rit bekijkt ben ik zeker dat er geen 11.000€ op de kap van de ‘zwakkere’ verdient wordt… Overigens heeft Mercedes en veel andere merken een gigantisch programma waarbij dat hun personeel goedkoop voor 1 jaar met auto’s kan rijden die dan naar de jonge ster auto’s gaan waardoor je een quasi nieuwe auto als particulier met een stevige korting kan kopen! Dat gaat een fleatbeheerder van 100 auto’s maar zelden doen, die kopen nieuw…

door Techno Patat
2 years ago


Gas kopen? En mij dan moeten schamen voor de oorlog in Oekraine? NOOIT!

door Adriaan
2 years ago


Zal dan toch afhangen van het bedrijf waar je werkt. Ik heb er zelf geen maar collega's spreken toch steeds van kortingen van méér dan 20% als het over de Duitse merken gaat. Mogelijks wat minder nu met het chiptekort.

door Jos D.
2 years ago


De vraag is eerder, zou je dan niet eerder als particulier het basismodel pakken voor 6000 euro minder en een chiptuning ondergaan. Desnoods de halflederen zetels als optie erbij nemen.

door Peke
2 years ago


En garantie verlies riskeren? Plus dat het ook nog eens illegaal is. Nee dan zou ik eerder die 6000 euro betalen. Die krijg je ook wel deels terug in de herverkoopwaarde.

door this
2 years ago


Pffff, wie gaat dat controleren ? Het heeft heel lang geduurd om te controleren op verwijderde roetfilters alhoewel het technisch reeds een hele tijd mogelijk was.

door Jos D.
2 years ago


Dealers kunnen het uitlezen ofdat de software is aangepast of niet. Als je blok of turbo in de soep draait na een tuning kan je er zeker van zijn dat ze het wel gaan zien :)

door Techno Patat
2 years ago


Ik had het eigenlijk over controle door bevoegde instanties. Een dealer gaat dat zeer waarschijnlijk kunnen zien maar enkel van nut als je wagen nog in garantie is. En zolang de garantie loopt, blijf je best van alles af :-)

door Jos D.
2 years ago


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen