Autonieuws: Officieel

Officieel: Ferrari Purosangue betreedt SUV-land (2022)

Witte rook in Maranello, want Ferrari is een nieuwe familiewagen rijker. Na de FF en GTC4Lusso presenteert het merk met het steigerende paard de Purosangue, een volbloed SUV met een 725 pk sterke atmosferische V12.

Vooreerst een belangrijke kanttekening, want door deze Purosangue een SUV te noemen hebben we er meteen voor gezorgd dat Ferrari ons nooit eentje te leen zal geven. Het Italiaanse merk indoctrineert media bijna op het dwingende af om de termen SUV en Purosangue nooit in één adem te zeggen. Maar laat ons eerlijk zijn, een 2.2 ton wegende Ferrari met plaats voor vier, verhoogde looks en een koffer... dat is toch gewoon een SUV?

Tegengif

Nu goed, de Purosangue dus, een model dat de line-up bestaande uit de 812 GTS, 296 GTB, SF90 Stradale, F8 Tributo en Roma vervoegt. Waar het gros van Ferrari's briesende paarden echter volstrekte tweezitters zijn, is deze Purosangue zowaar een vierzitter. Daardoor mag je deze Purosangue stiekem zien als de spirituele opvolger van de FF/GTC4Lusso.

Image
Ferrari Purosangue 2022

Visueel trekt hij alvast een geheel nieuwe kaart. Met zijn verhoogde en relatief zachte looks is deze Purosangue het perfecte tegengif voor de potsierlijke Lamborghini Urus. Want eerlijk is eerlijk, Ferrari's nieuw paardje is een plaatje geworden.

Vierzitter

Binnenin houdt Ferrari vast aan haar eigenzinnig imago. Zo was er tot nog toe nooit een model van het merk in serieproductie met vijf zitplaatsen. Deze Purosangue brengt daar geen verandering in. Vier kuipstoelen (twee voor en twee achter) sieren de binnenkant van deze Italiaanse SUV. Het dashboard krijgt eveneens een unieke gespiegelde opstelling. Zowel chauffeur als passagier krijgen een scherm pal voor hun neus. Het stuurwiel is - gelukkig - enkel voorbehouden voor de chauffeur.

Image
Ferrari Purosangue 2022

Niet onbelangrijk voor een gezinswagen is natuurlijk de koffer achteraan. Met zijn volume van om en bij de 470 liter zet de Purosangue daarmee geen nieuwe maatstaven. Al zette Ferrari duidelijk het design voor op gebruiksgemak. Niets mis mee met een auto in dit segment natuurlijk. Want toekomstige eigenaars hebben zonder twijfel meer auto's in de garage staan... of een privéjet op de luchthaven.

Briesende V12

Het kloppende hart van de Purosangue dan. En godgloeiende, kloppen zal dat doen. Geen downsizing mumbo jumbo voorin deze Ferrari, wel een knoert van een 6.5-liter V12 zonder turbo's. Goed voor 725 pk en 716 Nm. Hoewel de Purosangue 2.2 ton in de weegschaal legt, weet hij met die motor een sprint naar de honderd te trekken van amper 3.3 seconden en door te blazen tot 310 km/u.

Image
Ferrari Purosangue 2022

Dat de sportief afgestelde 8-trapsautomaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving mee voor die prestaties zorgen spreekt voor zich. Al zorgt dat er ook voor dat deze familie-Ferrari daardoor het gehele jaar inzetbaar is. Interessant weetje: In zijn eerste tot vierde versnelling kan de Purosangue zijn vermogen naar de vier wielen sturen, vanaf versnelling vijf wordt al het vermogen richting de achterwielen gestuurd. waarom? Because Ferrari!

Image
Ferrari Purosangue 2022

Kostprijs voor deze nieuweling van Ferrari? In Italië alvast vanaf 390.000 euro. Al kijk je na opties vlot naar een auto die richting de 500.000 euro kruipt. Ach, dit of een Lamborghini Urus... stiekem weten we wat kiezen.

Reacties

Ook al vloeken in de kerk en draait Enzo zich om in z'n graf als hij dit zou zien, van alle 'superSUV's' is ie wel veruit de mooiste, vind ik.

door Quin
14/09/2022, 17u25


Agreed! Enneuh, goed om je naam hier nog eens te zien makker!

door Techno Patat
15/09/2022, 00u08


Als antwoord op door Techno Patat (niet gecontroleerd)

Thanks. Na 2 kinderen en een verhuis, tijd om autonieuws nog eens van dichterbij te volgen terug :D

door Quin
16/09/2022, 15u11


Ik vroeg mij af of dit wel productie foto's zijn, want ik zie nergens klinken op de achterportieren. Maar na te googlen vond ik een betere foto, 't zijn suïcide modellen. En hoe je ze opent, vond ik ook: "But the car’s rear doors are an event. As you can see, there’s no obvious handle sullying the bodywork. The design team got their own way here. But then you spot the inch-long plastic fin on the shoulderline, and tug it. With a whirr, the door swings open on a thickset single strut, hinged from the rear like a Rolls-Royce. Or a Mazda RX-8."

door John
14/09/2022, 22u45


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen