Witte rook in Maranello, want Ferrari is een nieuwe familiewagen rijker. Na de FF en GTC4Lusso presenteert het merk met het steigerende paard de Purosangue, een volbloed SUV met een 725 pk sterke atmosferische V12.
Vooreerst een belangrijke kanttekening, want door deze Purosangue een SUV te noemen hebben we er meteen voor gezorgd dat Ferrari ons nooit eentje te leen zal geven. Het Italiaanse merk indoctrineert media bijna op het dwingende af om de termen SUV en Purosangue nooit in één adem te zeggen. Maar laat ons eerlijk zijn, een 2.2 ton wegende Ferrari met plaats voor vier, verhoogde looks en een koffer... dat is toch gewoon een SUV?
Tegengif
Nu goed, de Purosangue dus, een model dat de line-up bestaande uit de 812 GTS, 296 GTB, SF90 Stradale, F8 Tributo en Roma vervoegt. Waar het gros van Ferrari's briesende paarden echter volstrekte tweezitters zijn, is deze Purosangue zowaar een vierzitter. Daardoor mag je deze Purosangue stiekem zien als de spirituele opvolger van de FF/GTC4Lusso.
Visueel trekt hij alvast een geheel nieuwe kaart. Met zijn verhoogde en relatief zachte looks is deze Purosangue het perfecte tegengif voor de potsierlijke Lamborghini Urus. Want eerlijk is eerlijk, Ferrari's nieuw paardje is een plaatje geworden.
Vierzitter
Binnenin houdt Ferrari vast aan haar eigenzinnig imago. Zo was er tot nog toe nooit een model van het merk in serieproductie met vijf zitplaatsen. Deze Purosangue brengt daar geen verandering in. Vier kuipstoelen (twee voor en twee achter) sieren de binnenkant van deze Italiaanse SUV. Het dashboard krijgt eveneens een unieke gespiegelde opstelling. Zowel chauffeur als passagier krijgen een scherm pal voor hun neus. Het stuurwiel is - gelukkig - enkel voorbehouden voor de chauffeur.
Niet onbelangrijk voor een gezinswagen is natuurlijk de koffer achteraan. Met zijn volume van om en bij de 470 liter zet de Purosangue daarmee geen nieuwe maatstaven. Al zette Ferrari duidelijk het design voor op gebruiksgemak. Niets mis mee met een auto in dit segment natuurlijk. Want toekomstige eigenaars hebben zonder twijfel meer auto's in de garage staan... of een privéjet op de luchthaven.
Briesende V12
Het kloppende hart van de Purosangue dan. En godgloeiende, kloppen zal dat doen. Geen downsizing mumbo jumbo voorin deze Ferrari, wel een knoert van een 6.5-liter V12 zonder turbo's. Goed voor 725 pk en 716 Nm. Hoewel de Purosangue 2.2 ton in de weegschaal legt, weet hij met die motor een sprint naar de honderd te trekken van amper 3.3 seconden en door te blazen tot 310 km/u.
Dat de sportief afgestelde 8-trapsautomaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving mee voor die prestaties zorgen spreekt voor zich. Al zorgt dat er ook voor dat deze familie-Ferrari daardoor het gehele jaar inzetbaar is. Interessant weetje: In zijn eerste tot vierde versnelling kan de Purosangue zijn vermogen naar de vier wielen sturen, vanaf versnelling vijf wordt al het vermogen richting de achterwielen gestuurd. waarom? Because Ferrari!
Kostprijs voor deze nieuweling van Ferrari? In Italië alvast vanaf 390.000 euro. Al kijk je na opties vlot naar een auto die richting de 500.000 euro kruipt. Ach, dit of een Lamborghini Urus... stiekem weten we wat kiezen.
Reacties
door Quin
door Techno Patat
door Quin
door John
door Techno Patat
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen