BYD is op weg om de grootste EV-producent ter wereld te worden. Vanaf dit najaar rolt het Chinese merk ook met haar spierballen in Europa. Met deze Han als vlaggenschip, een 516 pk sterke vierwielaangedreven EV met de prestaties van een Tesla en de luxueuze afwerking van een Mercedes.
Tegen het einde van dit jaar trekt BYD naar de Europese markt. Met niet één, niet twee maar wel met drie elektrische modellen! Deze Han is daarbij het vlaggenschip dat het op wil nemen tegen gevestigde waarden zoals de Tesla model 3, Polestar 2 en BMW i4. Door te mikken op performance, een luxueuze afwerking en een snelle levertijd wil BYD de Belg overtuigen. Of hij die beloftes waar kan maken?
Check hier onze video van de BYD Han!
BY-wie?
BYD, ofte "Build Your Dreams", een in onze contreien op dit moment volstrekt onbekende autobouwer. Op wereldvlak is het echter een gigant om rekening mee te houden. Want BYD is niet enkel een autobouwer. Het Chinese bedrijf dat nog maar in 1995 werd opgericht is een massaproducent van bussen, treinen, vorkheftrucks, fietsen, zonnepanelen, mondmaskers én batterijen... tonnen batterijen. En als je dan toch massaal batterijen produceert, dan kan je die evengoed in zelf ontwikkelde auto's steken. Straffer nog, BYD's hyperveilige Blade Battery is zo indrukwekkend dat ook Tesla aanklopte om exemplaren te mogen gebruiken. Dat die samenwerking met de nodige argwaan verloopt mag wel duidelijk zijn, want as we speak is BYD op weg om Tesla voorbij te steken als grootste EV-producent ter wereld.
Kortom, hoewel BYD in het Belgische oor niet meteen een belletje zal doen rinkelen, heeft het bedrijf zich de voorbij decennia opgewerkt in de industriële rangen. Nu is het bedrijf zo zeker van haar stuk, bouwkwaliteiten en producten, dat het richting Europa trekt met een line-up van 3 auto's; de 7-zits Tang SUV, de betaalbare Atto3 crossover en vlaggenschip Han. Hoe indrukwekkend is dat nu, dat "vlaggenschip" van BYD?
Komaf niet onder stoelen of banken
Dat BYD nu met de Han naar Europa komt is geen toevalligheid. De auto rolt al twee jaar rond op Chinese wegen en kreeg voor dit jaar een facelift. Daardoor krijgt de Han een meer uitgesproken Dragon Face-snuit met dunne led-koplampen die worden doorkliefd door een zilveren snorretje. Het oogt alvast modern en minimalistisch. Net zoals de flank trouwens die op het eerste gezicht weinig franjes omvat. Je moet het dan ook in de details zoeken. Zo schuiven de deurhendels tijdens het rijden in de carrosserie, krijgt de Han een uitgesproken vouwlijn over de deurpanelen en een opvallende zilveren C-stijl. Die plaat refereert naar de schubben van een draak, niet toevallig een mythologisch wezen uit de Chinese folklore. Om maar te zeggen dat BYD fier is op haar komaf.
Heb je de 5 meter lengte van de Han afgelopen en ben je toe aan de achterkant, dan zie je een vrij hoekige bips met een fraai uitgesneden achterlicht dat over de volledige lengte loopt. De Han oogt er alvast uitermate modern door. Meer nog, BYD loopt niet in de val door haar elektrische sedan futuristisch te stileren à la Mercedes (EQE) of Hyundai (Ioniq 6). Al kan dat er stiekem ook mee hebben te maken dat deze Han op thuismarkt China beschikbaar is met een plug-inhybride aandrijflijn. Waardoor BYD in het design plaats moest voorzien voor een klassieke verbrandingsmotor. Hoe dan ook, de Han staat zelfzeker op zijn pootjes, laat dat duidelijk zijn.
Wat. een. weelde...
Al springt de Han pas écht in het oog eenmaal je instapt. Want BYD schuift een verrekt luxueuze cabine naar voren. Desgewenst houtinleg, in dik leder verpakte sportstoelen en een diamantpatroon op de deurpanelen. De Han voelt - durven we het zeggen - luxueuzer en warmer aan dan een moderne Mercedes! Ook achterin vergeet BYD de passagiers niet. Met zachte comfortabele fauteuils, een mooie afwerking en de mogelijkheid om de passagiersstoel vooraan naar voren te schuiven voor extra beenruimte. Dat zijn zaken die je eerder bij - hier zijn we weer - een Mercedes S-Klasse of Maybach zou verwachten.
Hoewel BYD duidelijk inspeelt op het welbehagen van de passagiers in de Han, vergeet het niet dat moderne klanten vaak op zoek zijn naar hypermoderne snufjes. Een 12.3-duim grote instrumentencluster en een 15.6-duim infotainmentscherm moet die noden kunnen vervullen. Beide schermen zijn kraakhelder en het infotaimnentsysteem blonk bij onze eerst test uit met zijn reactiesnelheid. Al stop de pret daar niet! Want met een druk op de knop kan je het infotaimentscherm 90° laten roteren van een horizontale naar een verticale stand. Handig als je navigatie wil gebruiken op lange ritten. Achterin krijgen de passagiers eveneens een eigen infotainmentsysteem. Dat zit verstopt in de centrale armsteun en wordt gebruikt om bijvoorbeeld de airco te bedienen. Jep, aan digitalisatie geen gebrek in deze Han.
Meteen het beste
Kan je in China de Han krijgen als plug-inhybride, voorwielaangedreven EV of als dual motor EV, dan introduceert BYD in Europa de Han meteen als Dual Motor vlaggenschip. Daardoor krijg je een accu onder de carrosserie van 85.4 kWh die aangesproken wordt door twee elektromotoren (één op elke as). Het systeemvermogen bedraagt daardoor 516 pk en 700 Nm, de sprint naar de honderd neemt amper 3.9 seconden in beslag (top: 180 km/u). Om maar te zeggen dat de Han met zijn prestaties de Tesla Model 3 Performance in het vizier neemt.
Volgens BYD is de Han met die set-up goed voor een range van 521 kilometer in de WLTP-cyclus (16.2 kWh/100 km). Onze eerste test met de Han was echter zo beperkt, dat we daar geen antwoord op kunnen geven. Opladen kan de Han aan 11 kW AC en 120 kW DC. Tegenover de +200 kW DC snelladende concurrenten lijkt de Han wat gemuilkorfd. Al kiezen de Chinezen er eigenzinnig voor om een stabiele laadsnelheid te geven aan haar klanten. Waardoor je van 0 tot 100% kan opladen aan 120 kW DC (of zelfs ietsje hoger). Geen piek aan laden dus om daarna fors af te moeten zwakken. En o ja, een warmtepomp is uiteraard standaard. Zoals het op elke EV zou moeten zijn.
Comfortsloep
Dat de mechanica onder de Han bij de modernste ter wereld hoort, daar bestaat geen twijfel over. Hoe rijdt dat dan, zo'n "Chinese Tesla"? Wel, opvallend on-Tesla. Het is duidelijk dat BYD met de Han meer op comfort en welbehagen mikt. Oké, de Han schiet als een malle uit de startblokken maar in de bochten kan hij zijn dimensies minder goed verbergen. Dat is niet helemaal gek, want met 4.95 meter is deze Han een serieuze slag groter dan pakweg een Polestar 2 of BMW i4. Dit is dus een EV die zich eerder in de markt zet om in alle zachtheid kilometers te malen. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.
Net zoals over het verbruik kunnen we nog niet echt een definitieve mening vormen over het rijgedrag. Niet in het minst omdat we de eerste producten van BYD even exclusief mochten rijden op een afgesloten terrein. Waardoor een detailtest zich alvast laat opdringen! Of we daar rouwig om zijn? Nee. En dat maakt misschien nog wel het best duidelijk hoe gecharmeerd we zijn door de eerste rij-indrukken van deze Han.
Wat kost deze Han?
De Hanvraag (pun intended) is natuurlijk aan welke prijs BYD deze elektrische luxesloep in de markt wil zitten. Wie dacht dat BYD zichzelf even de budgetbak in wou rijden in Europa is er aan voor de moeite. Daarvoor zijn de auto's die we konden rijden gewoonweg te goed. Toch wil het bedrijf meteen uitpakken met royaal uitgeruste modellen en een bijna onbestaande optiepolitiek. De prijs dan? Wel... die is er niet. Nog niet. Al schatten we dat die ergens rond de prijs van een Tesla Model 3 Performance zal gaan liggen. Denk dan rond de 65.000 euro. Fors veel geld voor een onbekende EV van een onbekend merk, al zegt ons iets dat deze Han wel een succesje kan worden op de fleetmarkt.
BYD houdt namelijk een stevig onderhandelingswapen achter de hand. De Chinese gigant bouwt de belangrijkste onderdelen voor haar auto's helemaal zelf. Zo bouwt BYD zelf haar batterij en zelf haar microchips. Meer nog, het gerucht gaat dat buiten de ramen, remmen (Brembo) banden (Goodyear) en enkele hardwarestukken (Bosch), BYD niet onderhevig is aan externe productieproblemen. Het resultaat? BYD is geen slachtoffer van problemen in de productieketen waardoor auto's leveren geen probleem is. Daar sta je dan, met een elektrische luxueuze sedan met een krachtige aandrijflijn, forse range en puike afwerking die morgen op je oprit kan staan.
Conclusie
De Han mist zijn taak als vlaggenschip niet bij BYD's lancering in Europa. Dit is een auto die toont tot wat het Chinese merk in staat is. De eerste indruk is er dus ook eentje van blijvende aard. Het succes van de Han zal echter vallen of staan met de prijs die BYD op deze zakensedan zal kleven. Gezien het merk in november 2022 wil starten met leveren, moeten we daar hopelijk niet al te lang meer op wachten.
Specificaties
Vermogen | 516 pk |
---|---|
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 250 kg |
Topsnelheid | 180 km/u |
0 tot 100 km/u | 3.90 sec |
Min. kofferinhoud | 410 L |
Rijtaks | 0 |
Reacties
door Yannick
door this
door gebruiker
door Henk Houwen
door kevin
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen