Autonieuws: Autosalons

Officieel: Mercedes SL (2012)

Hij is officieel. Na twee ladingen gelekte foto's, zowel [deze nu officiële persfoto's][1] als [brochurefoto's][2], geeft Mercedes alle officiële informatie omtrent de nieuwe luxe cabrio mee. Grootste wijziging is het lichtere koetswerk, de aangepaste looks en een motorenwissel in de SL500. [1]: https://autofans.be/content/dit-zijn-alle-fotos-van-de-mercedes-sl-2012 [2]: https://autofans.be/content/dit-zijn-de-eerste-beelden-van-de-mercedes-sl-2013

Voor wie het niet wist, de SL staat voor sport lightweight. Die titel deed het zichzelf oneer aan door bijna twee ton op de weegschaal te zetten. Een belangrijk heikelpunt dus waar Mercedes in de mate van het mogelijke iets aan wilde wijzigen. De Duisters voorzien deze zesde generatie SL van een aluminium koetswerk, of toch voor 89 procent. De overige 11 procent is magnesium en werd gebruikt voor het verstevigen van de A-stijlen. Met dat nieuwe koetswerk is de nieuwe SL 140 kilogram lichter, ondanks zijn groeischeut in lengte (+50mm) en breedte (+57mm).

De wijzingen qua looks zijn niet mals en op zijn minst opvallend te noemen. De SL krijgt duidelijk trekken mee van de eerder gelanceerde CLS, SLK en SLS. Een spitsere en hoekigere snuit, een scherpere lijn langszij en twee schitterende lichtenunits aan beide kanten. Binnenin lijkt ons de link met de SLS snel gelegd, al is het maar dat het rode leder ons er doet aan denken.

Onder de kap zal Mercedes bij de lancering van de SL twee motoren aanbieden, de SL350 en de SL500. Die eerste krijgt een 3.5 liter V6 onder de kap die er goed is voor 300 pk en 370 Nm. De sprint naar 100 km/u klaar hij in 5,9 seconden, het verbruik van het blok daalde met dertig procent tot 6,8 liter per 100km.

Mercedes spreekt in haar persbericht liever over de SL500. Onder die kap zal de twin turbocharged en direct ingespoten 4.7 liter grote V8 schuilen. Die is er goed voor niet minder dan 429 pk en 700 Nm koppel. Daarmee sprint hij naar de 100 km/u in 4,6 seconden. Het blok zelf is dankzij zijn nieuwe zeventraps automatische versnellingsbak met start/stop 10 procent zuiniger.

Technisch zorgt het nieuwe koetswerk voor 20 procent extra stijfheid. De besturing werd electromechanisch gemaakt en ook een multi-link ophanging en nieuwe dempers behoren tot het standaard pakket van de SL. De SL350 kan je optioneel uitrusten met het Active Body control.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen