Elk jaar opnieuw barst er weer een titanenstrijd los, want er kan maar één Duits premiummerk het grootste zijn. De uitkomst komt dan aan het begin van het volgende jaar en wordt gemeten in aantal leveringen… Dus wat denk je: is BMW de grote winnaar van 2024, of toch Mercedes? Of is het ingewikkelder dan dat?
Je hebt vast wel eens de term ‘Duitse Drie’ horen vallen in autokringen. Daarmee wordt doorgaans verwezen naar de drie grote premiummerken die afkomstig zijn uit Duitsland: Audi, BMW en Mercedes. Er kan natuurlijk maar eentje de grootste zijn en één ding is alvast zeker: dat is niet Audi. Zij tekenden afgelopen jaar nog een daling in hun leveringen op van 12 procent, maar hoe zit het met BMW en Mercedes?
”Voertuigen” vs. “auto’s”
Wel, die deden het allebei aanzienlijk beter dan Audi afgelopen jaar. Zo gingen er wereldwijd 2.200.177 auto’s met een BMW-logo over de toonbank, wat eveneens minder is dan het jaar voordien maar het verschil is met 2,3 procent bij lange na niet zo groot als bij Audi. Bij Mercedes was de daling iets groter aan 4 procent, maar daarmee eindigen ze qua totaalcijfer nog steeds boven BMW. Afgelopen jaar werden er namelijk 2.389.000 voertuigen geleverd met een Mercedes-ster op de kap. Op het eerste gezicht lijkt Mercedes dus gewonnen te hebben van BMW.

Stiekem is het echter iets minder eenvoudig dan dat; let maar op ons gebruik van het woord “voertuigen” bij het Mercedes-cijfer. Geniepig als ze zijn, rekenen de Duitsers namelijk ook hun bestelwagens mee en laat dat nu net iets zijn dat BMW niet heeft. Trek je de Mercedes-busjes met andere woorden van het totaalcijfer af, dan blijven er 1.983.400 auto’s over… Een dikke 200.000 stuks minder dus dan wat BMW wist te leveren, waarmee zij toch weer de kroon opstrijken onder de Duitse fabrikanten van premiumauto’s.
23 procent minder EV’s?!
Dat is trouwens niet het enige vlak waarop BMW beter boert dan Mercedes, want we hebben het nog niet over EV’s gehad. Daarvan leverde BMW er in het afgelopen jaar 368.523 stuks, wat een groei van maar liefst 11,6 procent betekent. Die groei is best uitzonderlijk want vrijwel alle andere Europese merken brachten in 2024 net minder elektrische auto’s aan de man dan in 2023. Zo ook Mercedes, dat met zijn 185.100 geleverde EV’s aankijkt tegen een daling van maar liefst 23 procent… Al blijven ze daarmee nog steeds voor op Audi, dat in het voorbije jaar 164.000 elektrische auto’s leverde.

Aan dat laatste belooft Audi echter iets te doen met de komst van onder andere de A6 e-tron en de Q6 e-tron, en ook Mercedes heeft grote EV-plannen. Zij onthullen ergens in de komende maanden namelijk hun nieuwe CLA en die wordt voor het eerst verkrijgbaar met een zuiver elektrische aandrijflijn. Bovendien zou die een minder controversieel design krijgen dan de Mercedes-EQ’s van vandaag en dat geldt ook voor de EV’s die daarna volgen. De leveringen van die nieuwe EV’s zijn waarschijnlijk nog niet voor 2025 maar het jaar nadien kan Mercedes dus wel eens een inhaalbeweging gaan maken.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen