Volkswagen noemt 'm alvast een autonoom rijdende topklasselimousine en samen met de rest van de I.D.-rakkers moet het onze wereld naar een volgende generatie van transportatie brengen. Een mobiliteitswereld waar het welbehagen van chauffeur (en omgeving), elektrische aandrijving en autonome technologie centraal staan. Voor het volk, van elke rang en stand. De hogere klasse, die zal dan beroep kunnen doen op de productie-afgeleide van deze I.D. VIZZION.
Met ongeveer de proporties van de huidige Audi A8 is dit zowat de Phaeton van de toekomst. Met een elektrische aandrijving die twee elektromotoren van samen 300 pk energie laat tappen uit een batterijpakket van 111 kWH. Waardoor +600 kilometer mogelijk zou moeten zijn volgens Volkswagen. Mik dan nog op 500 stuks en je geraakt huis ergens in België.
Geen chauffeur, alleen maar passagiers
Misschien nog belangrijker dan die elektrokracht - die tegenwoordig heus niet meer zo exotisch is - is de focus op autonomie. Waarbij kunstmatige intelligentie steeds centraler komt te staan. Iets duidelijker; auto's van de toekomst krijgen zogenaamde AI aan boord die in staat is om te leren van situatie's en omstandigheden. Waardoor 'ie niet slaafs moet wachten op een update via de lucht die uitlegt hoe je nu juist een rondpunt beter kan nemen.
VW gaat er dan ook prat op dat Niveau 5 automatisatie al in 2025 mogelijk moet zijn. Al moeten we de kanttekening daarbij maken dat het wettelijk kader dan hoogstwaarschijnlijk nog niet klaar zal zijn.
Hoe dan ook, vanaf 2020 verschijnt de eerste I.D. op de markt. En dat zal naar alle waarschijnlijk een I.D.-interpretatie van de Golf worden (een hatchback zeg maar) die de Nissan Leaf in haar onderbroek moet zetten. Daarna volgt nog een SUV (genre Tiguan), een busje (retro-transporter) en deze limousine (Phaeton).
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen