Bij zijn voorstelling pakte de Mercedes-Benz EQXX Concept uit met een gewaagde belofte: dat het studiemodel in staat zou zijn om 1.000 kilometer te rijden op één enkele lading stroom. Dat zou hij niet zozeer realiseren met behulp van een ongezien grote accu — die is met 100 kWh namelijk niks nieuws — maar wel door het gewicht en de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Het resultaat was een auto die in theorie minder dan 10 kWh/100 km moest verbruiken. De vraag was echter of die dat ook zou kunnen waarmaken…
Voorsmaakje
Om dat uit te vinden maakten de Duitsers hun conceptcar klaar voor een uitgebreide testrit, en die deden ze niet zomaar in een hermetisch afgesloten laboratorium. Op een doodnormale dinsdagochtend, 5 april om 07:00 ’s morgens om precies te zijn, vertrokken de testers in Sindelfingen voor een ritje naar het Franse Cassis. Onderweg reed de EQXX Concept gewoon mee met het andere verkeer, waardoor hij er een gemiddelde snelheid van 87,4 km/u op nahield en soms zelfs de 140 km/u aantikte op de Autobahn. Na een rijtijd van 11 uur en 32 minuten kwam de auto aan op zijn bestemming, 1.008 kilometer verder, en had hij zowaar nog een laadcapaciteit van 15% over. De boordcomputer gaf daarbij een gemiddeld verbruik van 8,7 kWh/100 km aan, gemakkelijk twee keer zo efficiënt als de gemiddelde productie-EV.
Die prestatie dankte de auto niet alleen aan zijn luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,17. Zo is de accu 50% compacter en 30% lichter dan gemiddeld, waardoor zijn gewicht op 495 kilogram uitkomt. In totaal plaatst de EQXX Concept daardoor 1.755 kilogram op de weegschaal, wat er nog steeds geen veertje van maakt maar wel aanzienlijk minder is dan andere modellen van dit formaat en met zo’n batterij. Daarnaast genereert de hele aandrijflijn volgens de ontwikkelaars zo weinig verlies dat ze niet actief gekoeld moet worden, wat alweer wat energie bespaart. Bovendien bestaat het dak van de auto uit zonnepanelen, die doorheen de hele reis zo’n 25 extra kilometers bijeengezond hadden. Mercedes belooft de technologie van dit studiemodel in de toekomst te gaan toepassen op productiewagens, dus dit experiment biedt alvast een veelbelovend voorsmaakje.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen