Wil je de toekomst van Jeep zien, dan moet je rond Pasen richting Moab, Utah trekken. Daar organiseert het merk jaarlijks zijn Easter Jeep Safari, een negendaags evenement met terreinplezier in het middelpunt. Als kers op de taart pakken de Amerikanen er ook telkens opvallende conceptcars uit, dit jaar goed voor zeven stuks.
Het is weer bijna Pasen, en je weet wat dat betekent. Inderdaad: terwijl jij grootmoe’s tuin in trekt om geverfde paaseieren te zoeken stuurt Jeep zijn grootste fans naar Moab, een stad diep in de woestijn. Tijdens die jaarlijkse Easter Jeep Safari trekken deelnemers negen dagen lang rond in de omgeving terwijl ze hun eigen Jeep onderwerpen aan allerhande offroad-uitdagingen. Tussen al die stevige terreinwagens mag het merk zelf echter niet uit de boot vallen, en dus zorgt Jeep ieder jaar voor een resem opvallende conceptcars.
Elektrificatie voorop
Over “ieder jaar” gesproken: de voorbije twee jaar was er al telkens een Jeep Wrangler Magneto Concept van de partij en dat is deze editie niet anders. Deze Magneto 3.0 is dus de derde iteratie van de conceptcar, en het basisrecept blijft daarbij ongewijzigd. Zo kijken we aan tegen een korte Wrangler met een stoere dakconstructie en een schuinere voorruit, maar het interessantste is zijn aandrijflijn. De Magneto 3.0 is namelijk opnieuw elektrisch, en zijn vermogen kan deze keer naar wens opgeschroefd worden tot liefst 650 pk en 1.220 Nm koppel. Verder heb je geen specifieke Hill Descent-modus meer nodig tijdens het afdalen. Het studiemodel krijgt namelijk herwerkte remregeneratie mee die sterk genoeg is om dat taakje over te nemen.
De Magneto 3.0 mag dan de enige zuiver elektrische conceptcar zijn die Jeep meeneemt, maar daarnaast zijn er ook drie plug-inhybrides van de partij. De opvallendste moet wel de 1978 Cherokee 4xe Concept zijn, want in tegenstelling tot alle andere aanwezigen ziet die er niet uit als een huidig model van het merk. De carrosserie is namelijk gebaseerd op die van een Cherokee uit 1978, terwijl het chassis afkomstig is van een Wrangler 4xe. Het resultaat is een knappe tweedeurs restomod die dankzij 37-inchbanden zijn mannetje moet kunnen staan tussen al het moderne geschut, al hoef je het ding natuurlijk niet in productie te verwachten.
Camper met 510 pk
Concreter wordt het wanneer we kijken naar de Jeep Grand Wagoneer Overland Concept, want die kan je wel gewoon herkennen als een bestaand model. Het gaat hier namelijk over een Grand Wagoneer zoals die binnenkort verkrijgbaar wordt op de Amerikaanse markt, op de kampeeruitrusting na. Zo moesten de twee achterbanken plaats maken voor een zee van ruimte, van waaruit je via een trap in de daktent kan klimmen. Onder de motorkap ligt trouwens de gloednieuwe Hurricane-zescilindermotor die met zijn 510 pk’s de Hemi V8-blokken van weleer naar de geschiedenisboeken moet verbannen.
Los van deze drie uitschieters neemt Jeep dus nog vier concepten mee, die stuk voor stuk los gebaseerd zijn op de Wrangler of de Gladiator. Zo komt die laatste als ‘Sideburn Concept’ met verlaagde deuren en een enorme rolkooi op zijn achterbak, terwijl de Rubicon 4xe Concept een Wrangler in het paars drapeert en de Departure Concept de deuren vervangt door steigerwerk. De Scrambler Concept grijpt dan weer terug naar een soort tweedeurs pick-upversie met korte wielbasis. Veel hoeven we er in productievorm allemaal niet van te verwachten, maar het levert wel mooie plaatjes op daar in de Amerikaanse woestijn.
Reacties
door steven
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen