Bij het Franse Alpine zijn ze volop bezig met het uitrollen van een Dream Garage voor elke Autofan die de stekker omarmt heeft. Die ideale 3-auto-garage bestaat natuurlijk uit een hothatch (de A290), een sportwagen (de volgende generatie A110) en een gezinswagen voor doorheen de week. Deze A390_B is de voorloper van die elektrische gezinswagen van het Franse merk.
SUV of sedan?
De Alpine A390_B houdt alvast het midden tussen sedan (denk Porsche Taycan) en SUV (denk Audi Q8 e-tron). Een crossover dus, die met zijn designtaal Alpine het volgende decennium in moet stuwen. Daarbij is er respect voor het verleden, maar ook ruimte voor futurisme. Met een duidelijk focus op dualiteit en driehoeken.
Knijp je volgens Alpine de ogen wat toe, dan zie je een A110 sedan. Doe je daarna de ogen open, dan zie je excentrieke designelementen. Uiteraard zal het uiteindelijke productiemodel nog wat van zijn overdreven stylingselementen verliezen, al zegt Alpine er meteen bij dat het uiterlijk voor 85% toont hoe de uiteindelijke A390 er uit zal komen te zien. Wat er zoal zal verdwijnen? De actieve aero achteraan, de zelfmoorddeuren en en de overdreven gigantische velgen. Wat het uiteindelijke model wel zal krijgen zijn dakdragers (optioneel). Hoezé!
F1-lighouding
Zo - bijna - klaar de buitenkant, zo conceptueel het interieur. Want bij Alpine geven ze grif toe dat de binnenzijde van de A390_B vooral een designfolietje is. Een zoektocht naar nieuwe materialen die misschien ooit hun weg zullen vinden naar een productiemodel. Kijk maar eens naar de vloer die gemaakt is van gerecycleerde koolstof. Met de chauffeursstoel brengt Alpine dan weer een moddervette knipoog naar de F1-afdeling van het merk. Want met een druk op de knop kantelt die van een comfortabele reissetting, naar de lighouding die je ook aanneemt in een F1-wagen.
Komt dit naar het productiemodel? Uiteraard niet. Idem voor de aparte stoelen achterin. Want het uiteindelijke productiemodel wordt een vijfzitter. Gezien deze A390_B concept volgend jaar al moet doorgroeien naar een productiewagen, hopen we dat ze in Dieppe toch al een meer afgewerkte interieur klaar hebben staan.
Hoeveel poeder onder de kap?
Volgens Alpine rijden de eerste prototypes van de A390 als een A110 met achterbank. Op z'n minst een saillante uitspraak, gezien de A110 een relatief lichte sporwagen is met benzinemotor achterin. De A390 zal gebruik gaan maken van drie elektromotoren: 1 op de vooras en twee op de achteras. Hoeveel vermogen die synchroon zullen opwekken is momenteel nog koffiedik kijken. Idem voor de accu die plaats zal vinden onder de carrosserie. Ga er echter maar van uit dat we hier met een Porsche Taycan-rivaal hebben te maken.
Zoals eerde gezegd komt de productieversie in 2025 op de markt, daarna moet stilaan de nieuwe generatie A110 gaan volgen. Die wisselt dan zijn benzinemotor in voor een volstrekt elektrische aandrijflijn. En als dat nog niet genoeg is, plot het sportmerk van Renault ook nog een cabrioversie van de A110, een elektrische SUV en een meer comfortabele tweedeurs GT op elektropeut. Bouw alvast maar een stukje bij aan je Dream Garage... en vergeet de laadpaal niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen