Renault, excuus Alpine, nodigde Autofans uit om de A290 te ontdekken. Maar is dit nu een gepeperde R5, of een volbloed Alpine? We deden een poging om antwoorden te vinden.
Kosten noch moeite werden gespaard om de A290 aan de verzamelde pers voor te stellen. De locatie was alvast zorgvuldig gekozen; in de marge van de 24 uur van Le Mans voelde de Alpine A290 zich helemaal thuis en slaagde hij erin zijn sportieve ambities met trots te etaleren. Qua design laat de A290 er alvast geen twijfel over bestaan: dit is een R5 die stevig aan de steroïden heeft gezeten. Dat vertaalt zich in voluptueuze heupen en spatbordverbreders, sportieve schorten, een potente sierstrip op de achterste portieren en een diffuser in de achterbumper. Het ontbreken van een set dubbele uitlaten maakt meteen duidelijk dat we hier met een EV te maken hebben. Met de geur van olie en benzine nog in onze neusvleugels na een bezoek aan het circuit van Le Mans, is dat altijd weer een beetje landen in de realiteit van vandaag.
Don’t mention Renault
Vreemde vaststelling tijdens de persconferentie: er werd werkelijk met geen woord over de recent gelanceerde R5 gerept. Nochtans is de Alpine A290 al van bij de eerste aanblik net zo verwant aan de Renault 5 als Delphine Boël aan Koning Albert. Maar Alpine wil duidelijk een eigen DNA uitdragen, en het moet gezegd dat de A290 zich voldoende onderscheidt van zijn neef, de R5. We spraken met een exterior designer en die was helder: uiteraard mocht de nieuwe R5 als inspiratie dienen, want z’n design is simpelweg de perfecte basis om een echte sportieve Hot Hatch op uit te bouwen. Wat bovendien ook weer helemaal past in de tijdsgeest van de legendarische R5 Alpine van eind de jaren ‘70.
Eerlijk is eerlijk: het designteam van Alpine is erin geslaagd om de A290 meer dan voldoende te onderscheiden van zijn neef en hem een geheel eigen uitstraling en karakter te geven. En dat is ook in belangrijk mate te danken aan de heerlijke lichtsignatuur met vier X-en in zijn smoelwerk, uiteraard afgewerkt met de prominente Alpine-merknaam op de motorkap. Tot slot zijn er ontzettend veel chauvinistische Franse vlaggen te ontdekken (tot in de koplampen aan toe), in die mate dat Macron wellicht een spontaan traantje zou laten bij het aanschouwen van zoveel patriotisme. Minpuntje wel, er zijn maar 4 kleuren beschikbaar (blauw, wit, zwart en matgrijs) en daar missen we vooral toch een ravissante rode kleurstelling.
Nappa met koffiebonen
Ook in het interieur zijn de verschillen met de R5 voldoende duidelijk om het Alpine DNA te verantwoorden. Het herkenbare Alpine stuurwiel verraadt heerlijke rijsensaties (nog te verifiëren wanneer we de A290 kunnen testen) en de middenconsole met de R-N-D transmissieknoppen werd speciaal voor de A290 ontworpen. Persoonlijk zouden we kiezen voor de typische Alpine-blauw exterieurkleur, gecombineerd met het luxueuze blauwe Nappa-leder. Voor de klimaatactivisten onder jullie: het leder wordt op een milieuvriendelijke manier bewerkt en gelooid met de peulen van koffiebonen. Veel gekker moet het niet worden.
Qua ruimte en functionaliteit zijn er alvast geen verrassingen en mogen we de A290 rustig vergelijken met de R5. Met een redelijke koffer en plaats op de achterbank voor 2 tieners, is de A290 ideaal voor jonge mensen die zich willen onderscheiden van de massa, en die deel willen uitmaken van de elektrificatie. Meteen dé doelgroep waar Alpine zich op focust.
Alles elektrisch bij Alpine
Want de realiteit is dat ook Alpine bezwijkt onder de elektrificatie-trend. De A110 is de laatste langs de benzinepomp moet want vanaf de A290 (inclusief de 7 modellen die nog gaan volgen) zal het volledige Alpine-gamma aan de stekker gaan. De A290 gebruikt het compact Ampère-platform als basis en krijgt een batterij van 52 kWh, goed voor een (nog te bevestigen) autonomie van 380 km. Voor een kleine EV die geen langeafstands-ambities heeft, is dat zeker voldoende. Bovendien laadt hij DC aan 100 kW waardoor hij in 30 minuten van 15 naar 80% springt. AC-laden gaat aan een respectabele 11 kW.
De batterij is altijd dezelfde, maar naargelang het uitrustingsniveau wordt de elektromotor van de Alpine A290 aangeboden in twee varianten: met 180 pk in de GT en de GT Premium, en 220 pk in de GT Performance en GTS. Met 180 pk neemt de 0 tot 100 sprint 7,4 seconden, de topversie gaat in 6,4 seconden naar 100. Vooral dat laatste cijfer lijkt al voldoende om de sportieve verwachtingen in te lossen. Nog een opmerkelijk feature in dat verband: de A290 krijgt een ‘OV’-knop aan het stuur (van ‘OverTake’) die meteen het volledige vermogen garandeert bij inhaalmanoeuvres. Ook een launch-control functie is aanwezig. Komaan Renault, sorry Alpine (we gaan het nooit leren): zet ons maar snel achter het stuur van de A290 !
Ja, de A290 is een echte Alpine
Met die tussentitel begeven we ons ongetwijfeld op glad ijs, want de automobiel-puristen zullen nooit aanvaarden dat een Alpine én elektrisch is, én een Renault als basis gebruikt. Nochtans waren er in het verleden al Renaults met Alpine-badge, maar dat is nog iets anders dan het uitdragen van Alpine als merknaam. Wel, get used to it! Want de A290 mag dan visueel wel duidelijk verwant zijn met de nieuwe R5, qua inborst vermoeden we hier een echte Alpine ‘pur sang’. En om op de vraagstelling in de titel te antwoorden: ja, dit zou wel eens de eerste echte elektrische Hot Hatch kunnen zijn. Of ons vermoeden waarheid wordt, dat zal een eerste dynamische test moeten uitwijzen.
Alpine belooft een lancering tegen het einde van de zomer met vanafprijzen die rond de 38.000 euro zullen schommelen. Dat is een flink eind boven de R5 maar best interessant als je ziet wat je ervoor in de plaats krijgt. Vergelijk je de Alpine A290 bijvoorbeeld met de Mini Cooper SE (je moet eigenlijk al de John Cooper Works van 47.410 euro nemen om de uitstraling te evenaren), dan ben je bij Alpine een pak goedkoper af. Qua exclusiviteit zal de Alpine A290 alvast het touw naar zich toe trekken. Kortom: een model om naar uit te kijken !
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen