Autonieuws: Concept cars

Mercedes-AMG GT XX: Hiermee gaat Mercedes Porsche plagen

De Taycan (en het succes daarvan) is al langere tijd een door in het oog van Mercedes. Het Duitse merk met de ster heeft nu zijn antwoord klaar. Maak kennis met de AMG GT XX met 1.360 pk en tot 850 kW laden.

De opvolger van de Mercedes-AMG GT Four Door staat klaar in de coulissen, maar tot de komst daarvan worden we eerst nog getrakteerd op een studiemodel. Die krijgt de naam AMG GT XX op z'n bips gekleefd en toont eigenlijk hoe AMG's volgende vierdeurscoupé er uit komt te zien. Extreem... is in dit geval een understatement.

Techstatement

Ken je de Vision AMG uit 2022 nog? Die staat met de komst van deze AMG GT XX weer een stapje dichter bij zijn productieversie. Het resultaat is een futuristisch ogende liftback met een absurd lage luchtweerstandscoëfficiënt (0,198 cw) en een compleet gebrek aan een achterruit. Een trucje dat we natuurlijk ook al bij Polestar zagen.

Image
Mercedes AMG GT XX

De term "stijlvol" zouden we niet meteen op deze conceptauto kleven - de oranje kleur helpt natuurlijk niet - maar imposant is het wel. Het design van deze GT XX is trouwens ook een techstatement. Wat te denken van luidsprekers in de koplampen (geen mop), het display op de bips dat niet enkel het AMG-logo toont maar ook de laadstatus kan tonen en van de 21-duims velgen met beweegbare onderdelen om meer koeling voor de remmen of efficiëntie over langere afstanden toe te laten.

Gezinswagen? Nou...

Binnenin oogt de AMG GT XX meer racewagen dan gezinswagen. De deuren? Die doe je open met treklussen en het stuurwiel komt zo uit een GT racewagen. Het gros van het interieur wordt niet bekleed in luxueus leder, maar wel ruwe materialen. Samen met de oranje sfeerverlichting moet dit zorgen voor een brute look.

Image
Mercedes AMG GT XX

Gelukkig denkt Mercedes ook aan de schermpraal. Geen rechtopstaand exemplaar in deze AMG GT XX, wel twee digitale schermen (10,25-duim instrumentencluster en 14-duim infotainment) die broederlijk naast elkaar staan. Hoewel dit een vierzitter is, toont Mercedes nog niet meteen foto's van de achterbank. Iets zegt ons dat de plaats dan ook eerder beperkt is, wegens de twee joekels van een racestoelen die voorin steken.

Fluxmotoren

Allemaal leuk en aardig, het design en interieur van deze AMG GT XX, maar het échte nieuws zit 'm eigenlijk onder kap. Deze conceptauto showcaset (is dat een woord?) namelijk een nieuwe generatie aandrijflijn van het Duitse merk. Te beginnen met het gloednieuwe platform dat AMG.EA heet. Dat platform werd specifiek voor elektrische AMG-modellen ontwikkeld. Het is dan ook een understatement om te zeggen dat de focus op power ligt.

Image
Mercedes AMG GT XX

Deze AMG GT XX krijgt namelijk niet één, niet twee maar wel drie elektromotoren. Dat zijn meteen ook axiale fluxmotoren. In mensentaal? Kleiner, lichter, krachtiger maar ook extreem veel complexer om te bouwen tegenover reguliere elektromotoren. Nu goed, dan heb je ook wel wat, want de AMG GT XX is een gezonde 1.360 pk sterk en knalt tot 360 km/u. Da's niet slecht voor een elektrische auto. Ook laden gaat ultrasnel (mede dankzij de boordspanning van 800 volt). Mercedes spreekt over maximaal 850 kW laden, waardoor je na 5 minuten laden plots 400 km verder kan.

Nu zien wat hier allemaal nog van over blijft op de productieversie. Al zegt iets ons dat het merk niet aan de technische cijfers durft raken...

Image
Mercedes AMG GT XX

Reacties

De Taycan is een geweldige rijdersauto. Zeker de nieuwe met gestuurde achteras en torque vectoring. Aan de EV haters: rij er eens mee. Maar pas op; het kan zijn dat hij je niet meer loslaat. Heb voorheen Porsche 968, 911 en Panamera gereden.

avatar
door J. Schroeyen
28/08/2025, 10u18


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen