Autonieuws: Concept cars

Cupra Tindaya zet belangrijkste persoon opnieuw centraal

Van nieuwe wagens tot concept cars: de beursvloer van het IAA in München staat weer vol nieuwigheden. En één van de meest spectaculaire, dat is deze Cupra Tindaya.

Curpa pakt groots uit in München. Met de Raval staat er een nagelnieuw model op de salonvloer te blinken, deze Tindaya zal spijtig genoeg nooit het productiestadium bereiken. Wel geeft hij een voorproefje van wat je op designvlak de komende jaren van Cupra's mag verwachten. 

'No Drivers, No Cupra'

De filosofie van de Cupra Tindaya is duidelijk. 'No Drivers, No Cupra', schreeuwt hij vanop de vulkaan op Fuertaventura waar hij naar vernoemd is. Iets wat je meteen ziet als je de suicide doors van de Tendaya opent.

Image
Cupra Tindaya 2025 interieur

Daar zie je zwevende kuipstoelen. Kruip in de voorste en je waant je in de cockpit van een Formule 1-wagen: sportief stuur, dat gekende cocon-gevoel van Cupra waarin de rest van de wagen om je heen gebouwd lijkt, het is meteen duidelijk dat niet de kids op de achterbank centraal staan in dit model, maar jij als bestuurder. Eindelijk!

Juweeltje

Ook opvallend zijn de prismavormige glazen element in de middentunnel. Cupra noemt dit met enige trots “The Jewel” en het element dient onder meer om de auto te starten en je rij- en sfeermodi te kiezen. Een projectieband onder de voorruit, noem het een head-up display van deur tot deur, maakt het digitale feestje af.

Image
Cupra Tindaya 2025

Langs buitenzijde staan vooral driehoekvormen centraal. Je ziet ze overal, van de bumpers over de verlichting tot de velgen (23 duim!). Uiteraard krijg je ook de nodige koperen elementen, dit is en blijft een Cupra, al zijn wij voornamelijk onder de indruk van het scherpe lijnenspel van de grootste Cupra uit de geschiedenis (4m72).

Image
Cupra Tindaya 2025

Scherpe lijnen zonder druk te worden, maar liefst twee spoilers achteraan, de uitgehouwen achterste wielkasten: het gehele design van deze crossover met fastback silhouet straalt sportiviteit uit. Spijtig genoeg zullen we (waarschijnlijk) nooit ondervinden hoe sportief dit model daadwerkelijk is. Cupra communiceert zelfs niets over de aandrijflijn van de wagen…

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen