Begin volgend jaar zal Fisker terug de productie starten van de Karma, een premium hybridewagen uit Amerika. Twee jaar geleden ging het merk nog over de kop. Lukt het ze deze keer wel?
'Karme voor de derde keer uitgesteld', 'Fisker roept alle Karma's terug wegens brandgevaar', 'Fisker heeft al een half jaar geen Karma meer gebouwd',... Duiken we terug in onze archieven, dan vinden we - buiten onze rijtest ervan - weinig goeds terug over de Fisker Karma. Een wereldwijd fenomeen blijkbaar. Het was dan ook niet verbazend dat het merk in 2013 de handdoek in de ring moest gooien.
Met alle Chinezen
Begin dit jaar werd het merk echter verkocht voor 149,2 miljoen dollar aan het Chinese Wanxiang. Een bedrijf dat ook al de batterijen leverde voor de Karma. Initieel pochte het bedrijfje dat dit jaar nog de eerste nieuwe Karma's van de band zullen rollen, nu blijkt het pas begin volgend jaar te zijn. Net zoals het Saabverhaal zal de Karma - zoals de 9-3 - onveranderd in productie gaan.
Logisch ook, want met een frisse wagen beginnen zou extreem veel geld kosten. Het grootste probleem lurkt echter vanuit de elektrische hoek. Tesla heeft ondertussen met de Model S bewezen dat het mogelijk is om een gezond bedrijf op te richten met maar één groene wagen. Daar komt dan nog eens bij dat de Karma een benzinemotor heeft. In mensentaal: De Model S is bekender, 'groener' en hipper in de ogen van de man op de straat.
Kan de Fisker Karma 2.0 een succesverhaal worden volgens jullie?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen