Autonieuws: Fun

Kies maar: VW Golf GTI, GTD of GTE?

Nu de Golf GTE zijn Belgische prijs kent, is het tijd voor jullie om kleur te bekennen en een versie te kiezen. Ga je old school benzine met de GTI, doe je zuinig met de GTD of kies je toch voor de pseudo groene GTE van de Volkswagen Golf?

Laten we ze alledrie nog even op een rijtje zetten, zodat de keuze iets overzichtelijker wordt voor je.

De Golf GTI is er al bij van bijna in het begin. Niet de eerste hot hatch maar misschien wel de bekendste zit al sinds 1978 in het gamma. Tegenwoordig laat hij de jonge garde de strijd uitvechten en fungeert hij als comfort-hothatch. Hij is er met 220 pk of met 230 pk in Performance-trim, goed voor een 0-100 in zowat 6,5 seconden. De eerste kost je 32.320 euro, de tweede 33.410 euro.

Image

De Golf GTD is er ook al van bij de eerste generatie. Die had een schamele 70 pk, tegenwoordig zijn het er 184. Hij neemt iets van de looks van zijn GTI-broer over maar stelt daar een lager verbruik tegenover, al bleek dat tijdens onze test niet helemaal. Hij is met 7,5 seconden zowat een seconde trager van 0 naar 100 dan zijn benzinebroer. Bij de Volkswagen-dealer kost een nieuw exemplaar je 32.680 euro.

Image

De jongste telg in Volkswagen performance-familie is de Golf GTE. De plug-in hybride is de sportievere variant van de eGolf. Geen tweelitermotor hier, wel een 1.4 TSI bijgestaan door een elektromotor. Daardoor komt hij aan 205 pk, goed voor een 0-100 sprint in 7,6 seconden. Hij kost 38.169 euro.

Image

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen