Toyota sloeg vriend en vijand knockout met de GR Yaris, een vierwielaangedreven bommetje met 261 pk. Hoe Volkswagen daarop zou kunnen antwoorden? Met een Polo R natuurlijk! 300 pk en vierwielaandrijving? Laat maar komen!
Het Volkswagen van gisterjaar zou het niet kunnen verkroppen dat er iemand het beter doet in het segment. Van compact stadskarretje tot crossover. Het is niet toevallig dat het merk uit Wolfsburg vaak als referentie wordt genomen. Niet anders bij de sportievelingen, want de Golf GTI en R zijn een referentie in hun segment. Kwam er iets sneller op de markt, dan stond Volkswagen al snel klaar om terug te slaan met een aangepaste GTI of R.
R-echt in het gezicht
Het kan dus ook niet anders dan pijn doen als de ingenieurs van Volkswagen zien hoe Toyota plots op de proppen komt met een vierwielaangedreven Yaris met handbak en 261 pk. Nu al dé hothatch waar we het meest naar uit kijken, die GR Yaris. VW, die stond er bij en keek er naar met de Polo GTI, een wat lauw onthaalde iteratie van de GTI-badge met 200 pk.
Toch weten we dat Volkswagen de componenten in huis heeft om van de Polo een compleet bommetje te maken. Meer nog, stiekem hebben ze dat al gedaan, alleen verpakken ze dat resultaat in de T-ROC R. Dringend tijd dus om die vierwielaandrijving en 2-liter viercilinder met 300 pk naar de Polo te brengen. Het resultaat? Deze Polo R tiens! Een Duits die het Japannertje eens goed op zijn plaats zou kunnen zetten.
De kans dat we dit echter ooit gaan zien? Miniem. Want niet enkel trok het Duitse merk zich terug uit de WRC (waardoor zo'n "homologatiemodel" niet nodig is), het focust ook volop op elektrificatie.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen