Autonieuws: Fun

Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde

Ooit een nieuwe Mercedes over een rotonde zien vlammen en gedacht: "Tiens, die heeft zijn koffer niet deftig gesloten?" Wel, het is geen toeval dat het kofferklepje open staat bij het merk met de ster...

Das beste oder nichts, het blijft tot nadere orde de slogan van Mercedes. Een automerk dat - laat ons eerlijk zijn - samen met Volvo vaak op de voorgrond stond bij het ontwikkelen van nieuwe veiligheidstechnologieën. Tegenwoordig heeft zowat élke moderne Mercedes een nieuwe veiligheidsfunctie: het openen van de kofferklep bij het aanrijden (en oversteken) van een rotonde. Wacht, wat?!

Oogje in het zeil

Waarom zou een geopende kofferklep in godsnaam veiliger zijn? Het is een vraag die we vaker krijgen nu we 6 maanden lang rondtoeren met onze Mercedes EQE duurtester. Deze week nog kregen we bericht van een collega die ons had gezien op een rotonde en "waarschuwde" dat de koffer nog open stond. Wel, om te beginnen moeten we een onderscheid maken tussen "kofferklep" en "kofferklepje". Dat eerste is uiteraard de gehele kofferklep die open gaat als je spullen van de lokale Lidaldi moet wegsteken, dat tweede is de hendel die je gebruikt om de koffer te openen. Bij veel moderne Mercedessen (Mercedi?) zit die hendel fraai weggewerkt in het sterembleem. Al heeft dat klepje nog een tweede functie.

Image
Mercedes camera kofferklep

Hiermee komen we terug aan het begin van dit artikel: "Das Beste Oder Nichts". En geef toe, een achteruitrijcamera is verrekt handig... maar niet handig als hij helemaal smerig is door het weer. Mercedes lost dit op door de camera te verstoppen in de hendel van de koffer. Da's niet uniek, want ook Volkswagen doet dit op bepaalde modellen. Wel relatief nieuw is de functie waarbij op lage snelheden die camera wordt geactiveerd om de omgeving te scannen. Het klepje gaat dus open, zodat de camera mee kan waken over een veilige doortocht over kruispunten of rotondes. Zie je de volgende keer dus een Mercedes passeren met geopende kofferklep, dan hoef je niet te panikeren en wild te gesticuleren, het is gewoon de auto die mee een oogje in het zeil houdt.

Image
Mercedes camera kofferklep

Reacties

Dat het een camera is, dat zullen alle autofans al wel door gehad hebben. Maar wat ik mij nu nog altijd afvraag is waarom je een achteruitrijcamera nodig hebt als je stil staat aan het rode licht of zelfs rechtdoor rijdt??

door FLP
17 dagen geleden


Ik maakte net dezelfde bedenking: beelden van achter de auto maken tijdens het vooruit rijden, ik zie er het nut niet van in.

door John
17 dagen geleden


Deze houd achterliggende auto's in de gate. Als er 1tje opknalt maakt die foto's van alles rondom en dus ook van de auto die de mooie Mercedes gaat rammen. :)

door St
17 dagen geleden


Als je veel in een grootstad rijd,kun je geen camera's genoeg hebben. Want daar rijden wel wat zotte rond.

door mike
17 dagen geleden


Het gevoel te hebben van meer overzicht te hebben? Is dat ook niet zowat de drogreden waarom de halve wereld met een suv rondrijdt?

door Adriaan
16 dagen geleden


Die camera kan onderdeel zijn van de 360 graden view. Op je scherm zie je dan je auto van boven met alles eromheen.

door Martijn
17 dagen geleden


Doordat die kofferklep openstaat wordt zo het hele camerasysteem geactiveerd: dus zowel deze in de kofferklep als vooraan en/of de 360° functie

door 47M4D
15 dagen geleden


Een reden om geen mercedes te kopen. Ben dat systeem kotsbeu en garage wil niet deactiveren. Van bij mij thuis tot rood licht klikt dat 8 x open en toe met veel lawaai. Elke keer je harder of minder dan 25 kmn per u rijd. Absoluut niet stil of goed voor comfort

door Pat
17 dagen geleden


Absolute nonsens ,het klepje gaat open omdat de camera opnieuw moet gecalibreerd worden .Daarvoor dient u in rechte lijn enkele honderden meters rechtdoor te rijden maar niet sneller dan 30kmh. Dit klepje mag alleen open gaan als u achteruit rijd.

door pierre
17 dagen geleden


De auto weet natuurlijk niet dat hij op een eindpunt zit maar als je langzaam rijd wordt waarschijnlijk de 3D ingeschakeld de 360° camera. Waardoor jij je omgeving ziet ook achteraan.

door Jan
16 dagen geleden


Dat wordt enkel geactiveerd wanneer er een veiligheidsrisico zou zijn zoals een voertuig dat té dicht naderd. Ook bij het achteruitrijden en alarm wordt dit natuurlijk geactiveerd. Echter niet om de haverklap zoals iemand beweerd en dat maakt geen lawaai.

door HH
16 dagen geleden


Click-bait. Much-a-do-about-nothing.

door Eric Lede
16 dagen geleden


Alles wat erop zit kan ook kapot gaan.

door Johan Cuypers
15 dagen geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen