Autonieuws: Fun

Vet: Nissan Tiida was Renault Mégane met Opel Corsa achterlichten

Ooit al gehoord van de Nissan Tiida? Wij ook niet. Tot we vorige week eentje tegen kwamen in Duitsland. De compacte Japanse hatchback van rond de eeuwwisseling had Franse genen en een Duitse bips. Het beste van alle werelden? Of horror op wielen?

Alle moeite ten spijt, kan je moeilijk zeggen dat Nissan de voorbije twee decennia een populaire hatchback heeft gelanceerd. Want na Sunny en Almera uit de jaren 90 ging het snel bergaf met de Pixo (geeuw), Note (zzzzz) en Pulsar (kent iemand die eigenlijk nog?). In de rest van de wereld (en in sommige delen van Europa) had Nissan ook nog de Tiida. En iets zegt ons dat dit misschien een klein succes had kunnen zijn in ons Belgenland.

Opel speelde leentje buur

De Tiida - Okinawaans voor "Zon" - was een compacte hachtback die in 2004 het levenslicht zag. Het was een wereldauto die zo weinig mogelijk poogde te choqueren. Met zijn lengte van 4,29 meter was hij evenwel een serieuze slag groter dan de meeste anderen in het segment en al zeker dan de Opel Corsa D die pas twee jaar later op de markt zou komen. En hier wordt het interessant.

Image
Nissan Tiida
Nissan Tiida (2004)
Image
Nissan Tiida look alike
Opel Corsa D (2006)

Kijk eens even naar de achterkant van de Nissan Tiida uit 2004 en naar die van de Opel Corsa D uit 2006. Jep, die tonen toch serieus wat gelijkenissen? Tot op zo'n punt dat je Nissan van plagiaat zou kunnen betichten. Echter, de Tiida kwam voor de Corsa op de markt, dus wie kopieerde wie?

Nismo Tuned

Afhankelijk van hoe je het bekijkt kan je dus stellen dat deze Tiida een grotere Opel Corsa was. Gebouwd op de fundamenten van de Renault Mégane (die met de opvallende bips). Daardoor had je voorwielaandrijving en viercilinders van 1.5 tot 1.8 liter groot. Er was zelfs een Nismo S-tune Aero Package en Nismo Performance Package. Hoe cool is dat!

 

Image
Nissan Tiida

Hoewel de Tiida het nooit in de top 100 zal schoppen van meest befaamde auto's, verdient de hatchback een streepje extra aandacht. Niet in het minst omdat de Tiida gebruikt werd als proeftuin om de technologie voor de eerste generatie Nissan Leaf te ontwikkelen. Een omgebouwde Tiida met codenaam EV-11 mag je namelijk zien als de conceptuele voorloper van de Leaf. Op het moment van schijven staan er zo'n 20 Tiida's te koop in Europa (voornamelijk in Duitsland). Wie waagt?

Reacties

Ik heb hier ooit lang geleden de sedan versie van gehad als huur auto :-) Als mensen denken dat EV auto's emotieloos zijn, stel ik voor om eens met een tiida te rijden :D

door Adriaan
1 uur geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen