Technische problemen in de racerij, het gros van de tijd kan je ze missen als kiespijn. Want vaak zorgt een mankement aan de racewagen voor een dikke vette "game over" en verlies je alle kans om glorieus als eerste over de finishlijn te rijden. Toch kan het ook anders...
Hoogdagen van Le mans
Spring even mee naar Le Mans in 1990, een jaar met een indrukwekkende line-up van racewagens. Van de Jaguar XJR-12 met heerlijke "Silk Cut"-livrei, over de Mazda 767B met zijn quad-wankelmotor tot de Nissan R90CK. Die laatste brak dat jaar geen potten (maar wel een versnellingsbak) en toch zal Le Mans 1990 voor altijd vereenzelvigd worden met de Nissan R90CK bestuurd door Mark Blundell, Julian Baily en Gianfranco Brancatelli. Zonder dat 'ie uiteindelijk de finish haalde.

De reden moet je dan ook niet in de race zelf zoeken, maar wel tijdens de kwalificaties. Bij het uitrijden van de pits door Mark Blundell gebeurde er namelijk iets wonderlijks. De Nissan R90CK had een technisch defect. Waardoor de 3.5-liter V8 met twee turbo's achterin geen 700 à 800 pk neerzette op de achterwielen, maar wel meer dan 1.000 pk. Wacht, wat?!
Turbo turbo!
Oké, volg even mee, bij het uitrijden van de pits voelt Mark Blundell dat de R90CK opvallend "pittig" reageert op het gaspedaal. De reden? De klep die de druk van de turbo's regelt is defect en blijft gesloten. Daardoor kan er geen greintje druk ontsnappen en worden de turbo's onder een stuk meer druk gezet dan normaal.

Hoewel dat genoeg zou moeten zijn om de motor van de Nissan op te blazen binnen enkele seconden, komt hier natuurlijk de Japanse betrouwbaarheid om de hoek piepen, want de V8 van de R90CK slikte de extra boost zonder verpinken en vloog met Blundell achter het stuur richting de 383 km/u (!) op de Mulsanne straight. Tegen 1990 waren de twee chicanes op het rechte stuk al aanwezig om de snelheid van de race naar beneden te halen, dus beeld je even in wat de Nissan had gedaan zonder te moeten remmen.
Rauw, ruig, racerij
De motor achterin de R90CK hield het een hele kwalificatieronde vol en ook Mark Blundell toonde zich van zijn ruigste kant. Kijk maar eens naar de video hieronder hoe de Brit het beest onder controle weet te houden (zeker klikken, ook al heeft de video geen thumbnail, we spreken 1990!). Het resultaat van het defect? Een kwalificatietijd van 3 minuten en 27 seconden. Maar liefst 6 seconden sneller dan de numéro 2, een Porsche 962 van Brun Motorsport. Kijk, dat is geschiedenis om mee uit te pakken, Nissan!
Reacties
door erik Van Stappen
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen