Haal de cava en jamón want Seat heeft nog eens iets te vieren. Hun Leon bestaat vandaag namelijk 25 jaar, al is het nog maar de vraag hoelang die dat nog mag blijven doen onder de ‘Seat’-naam. Tijd dus voor een duik in de tumultueuze geschiedenis van de Leon met deze vijf onvergetelijke versies als gidsen.
We hoeven het je vast niet meer te vertellen: het gaat niet bijster goed met Seat. Zo wordt het langzaam maar zeker ingehaald door zijn voormalige dochtermerk: Cupra. Toch zetten de Spanjaarden hun zorgen vandaag even opzij. De Seat Leon viert namelijk zijn 25ste verjaardag, maar zelfs in de geschiedenis van dat iconische model ligt Cupra op de loer… Kijk maar eens naar deze vijf vette versies van de Leon.
Seat Leon 2.8 V6 Cupra 4
Al van in den beginne wilde die zich profileren als een sportief neefje van de Volkswagen Golf. Dat bleek niet alleen uit het coupévormige koetswerk van zijn eerste generatie, maar ook uit zijn motorengamma. Zo was de Seat Leon destijds verkrijgbaar met een heuse 2.8-liter VR6-motor onder de kap, goed voor 204 pk op de vier wielen. Daarmee evenaarde hij de cijfers van de Golf 4 met diezelfde motor, al zag de Leon er stiekem stoerder uit. Zo kreeg hij andere bumpers en velgen, een subtiel spoilertje boven zijn achterruit en een klinkende naam: Cupra — kort voor Cup Racing.
Seat Leon 1.8 T 20V
Zo’n knoert van een VR6-motor hoefde je echter niet te kiezen om de Cupra-naam te krijgen. Zo bood Seat zijn eerste generatie van de Leon ook aan als ‘Cupra R’ en die deed het in de plaats met een bescheiden 1.8-litermotor… Al kan je dat “bescheiden” eigenlijk weglaten want het blok pakte uit met een knoert van een turbo en vijf kleppen per cilinder. Het resultaat was wonderwel méér vermogen dan de Leon met VR6: 210 en later zelfs 225 pk! Stiekem kon je diezelfde motor echter ook zonder ‘Cupra’-opschrift krijgen en die 180 pk sterke sleeper is wat ons betreft de Leon om te kiezen… Al is het maar omdat we er op de redactie eentje als project staan hebben.
Seat Leon Cupra R310
Wil je echter nog meer vermogen, dan kwam je bij de tweede generatie van de Leon aan je trekken. Die deed het niet meer met een 1.8- noch met een 2.8-litermotor maar koos voor de inmiddels welbekende 2.0-liter TFSI. In de Cupra-versie overtrof die meteen zijn voorganger met 240 pk maar Seat snapte al snel dat er nog meer vermogen uit dit blok te persen viel. Zo volgden er een Cupra R met 265 pk, een Cupra Copa Edition met 286 pk en later zelfs een Cupra R310 Limited Edition met — jawel — 310 pk. Geloof het of niet, maar daarmee was hij destijds sterker dan gelijk welke Volkswagen Golf!
Seat Leon X-Perience
Is vermogen echter niet het enige dat je zoekt, dan blonk de derde generatie van de Leon vooral uit in zijn variatie. Die bood bijvoorbeeld voor het eerst een driedeursversie, naast een break onder de noemer ‘ST’. Die laatste kreeg iets later gezelschap van de Leon X-Perience en dat was niks minder dan een opgehoogde terreinbreak. Standaard beschikte die wel over voorwielaandrijving maar legde je bij, dan kreeg je een Leon X-Perience 4Drive met vierwielaandrijving. Vergeet dus de Golf: plots werd de Seat Leon een concurrent voor Audi’s Allroad-modellen!
Cupra Leon
Lang hield die X-Perience het echter niet vol want bij de lancering van de vierde generatie moest hij samen met de driedeurs hatchback wijken. Dat niet alleen, want de Leon werd ook ontdaan van zijn Cupra-versie… of toch ongeveer. Intussen had Cupra zich namelijk ontpopt tot een losstaand merk, waardoor de sportieve variant niet langer Seat Leon Cupra maar gewoon Cupra Leon ging heten. Het recept bleef echter hetzelfde met de aandrijflijn van een Volkswagen Golf R onder de kap, goed voor tot 333 pk in zijn recentste versie… Terwijl de gewone Seat Leon het nu moet stellen met saaiere looks en uitsluitend basismotoren.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen