Autonieuws: Officieel

Officieel: vernieuwde Cupra Leon wil écht geen Seat meer zijn (2024)

Seat is dood, lang leve Cupra… Of dat zou je toch bijna gaan denken want terwijl het in de wandelgangen van die eerste steeds stiller wordt, schakelt die tweede alweer een versnelling hoger. Zo gaat de Cupra Leon zich meer gaan onderscheiden van zijn Seat-broertje, zowel onder- als bovenhuids.

Nog niet zo lang geleden was een Cupra gewoon een sportievere Seat, maar het kan snel keren. Zo riep het merk in 2018 zijn onafhankelijkheid uit en sindsdien heeft Cupra zoveel succes, dat het Seat stilaan uit de markt aan het concurreren is. Dat deed het echter wel met een gamma vol modellen die nog steeds sterk op Seats leken, zoals de Leon… Maar daar moet nu voor eens en voor altijd verandering in komen.

’Shark Nose’

Dit is namelijk de gefacelifte Cupra Leon en gefacelift, dat is die zeker. Zo houdt de C-segmenter vrijwel niks meer over van zijn oude neus, waardoor hij meer gaat lijken op pakweg een Cupra Tavascan dan op een Seat Leon. Reken dus op nieuwe koplampen met drie LED-driehoeken en daartussen een indrukwekkend grote grille, goed voor wat Cupra de ‘Shark Nose’ noemt. Ook achteraan wordt alles aangescherpt met een vergelijkbaar driehoekig lichtsignatuur aan weerszijden van de doorlopende LED-balk. Centraal pronkt dan weer het nieuwste foefje in autoland: een lichtgevend merklogo.

Image
Cupra Leon facelift 2024

Binnenin ogen de wijzigingen misschien net iets minder ingrijpend, al wil dat niet zeggen dat de Spanjaarden hun best niet gedaan hebben. De kenner spot bijvoorbeeld een vernieuwde middenconsole en andere bekledingen op de portieren. Ook de rest van het materiaalgebruik werd onder de loep genomen met een sterker premiumgevoel en meer gerecycleerde kunststoffen tot gevolg. Daarnaast steekt ook het digitale instrumentarium in ’t nieuw, net als het voortaan 12,9 inch grote infotainmentscherm. Daarachter schuilt software die gebruik maakt van AI om het gebruiksgemak te vergroten en over gebruiksgemak gesproken: de aanraakgevoelige streelstrookjes waarmee je de binnentemperatuur en het audiovolume bedient, zijn voortaan verlicht.

Beetje VW Golf R, beetje Audi S3

Komen al die wijzigingen je ietwat bekend voor van de vernieuwde Volkswagen Golf en Audi A3, dan is dat geen toeval. Daarmee deelt deze Cupra namelijk nog steeds zijn techniek en dat merken we ook onderhuids. Zo krijgt met name de Sportstourer-break een opgefriste VZ-versie die voortaan 333 pk uit zijn 2.0-litermotor perst — Volkswagen Golf R, iemand? Dat vermogen gaat naar de vier wielen en de achterste twee krijgen een nieuw, slim differentieel mee — net als de vernieuwde Audi S3 dus. Het resultaat is een Cupra met een heuse ‘Drift Mode’, al moet je daarvoor dan wel specifiek de break bestellen. De hatchback houdt het op hoogstens 300 pk en voorwielaandrijving, naast natuurlijk de zwakkere benzine- en dieselmotoren.

Image
Cupra Leon facelift 2024

Verder kan je de Cupra Leon nog steeds als plug-inhybride krijgen en ook daar krijgen de cijfers een flinke boost. Zo is er nog steeds een versie met 204 pk maar stijgt het vermogen de VZ-Hybrid van 245 pk naar 272 pk. Tegelijk groeit de accu naar een mooie 19,7 kWh, waarmee je Leon ruim 100 kilometer elektrisch moet kunnen rijden. Nadien kan je sinds de facelift zelfs snelladen tot 50 kW zodat je accu weer vol is in een klein half uurtje. Spreekt dat je allemaal wel aan, dan kan je vanaf het derde kwartaal een vernieuwde Cupra Leon op je oprit parkeren. Prijzen zijn op dit moment nog niet gekend.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen