Seat heeft (voorlopig) nog toekomst, belooft topman

Seat Ibiza 2022

Seat is al even het zorgkindje van de Volkswagen-groep, want het Spaanse merk wordt letterlijk en figuurlijk ingehaald door zijn sportieve submerk: Cupra. Daardoor beweerden kwatongen dat het nieuwe label Seat langzaamaan weg zou concurreren, maar Volkswagen-baas Thomas Schäfer stelt gerust… of toch een beetje.

Herinner jij je Seat nog? Wij eigenlijk maar amper, want als je er onze Seat-merkpagina op nakijkt zie je dat het al zo’n anderhalf jaar geleden is dat we nog eens iets nieuws over de arme Spanjaarden te vertellen hadden. De rest van de pagina staat namelijk barstensvol Cupra-nieuws. Dat nieuwe merk begon eigenlijk als sportieve tak van Seat, maar is inmiddels zoveel populairder dat het drie gloednieuwe modellen in de planning heeft staan terwijl dat er bij Seat nul zijn… Even geleden presenteerde Cupra zelfs een setje zwakkere Leons, waardoor de reguliere Seat Leon al helemaal geen plek meer lijkt te hebben. Dat zet de autosector aan tot nadenken: zou Cupra dan het einde betekenen van Seat?

Mobiliteitsmerk?

In een interview met het Britse Autocar heeft Thomas Schäfer, de CEO van het volkswagen-concern, zich uitgelaten over de toekomst van Seat. Daar beloofde hij dat ze Seat — vrij vertaald — “niet aan het vermoorden zijn”. De groep is gewoon nog aan het uitdokteren wat de toekomst van Seat zal zijn, waardoor er weinig nieuwe stappen gezet worden. Schäfer ziet Seat momenteel als een budgetvriendelijk merk voor jongere klanten, en onder dat mom zou de constructeur volgens zijn CEO nog tot “2028 of 2029” kunnen verder leven. Wat er daarna gebeurt is nog onzeker, maar de topman sluit niet uit dat Seat uiteindelijk meer een mobiliteitsmerk wordt in de zin van Renaults Mobilize-tak, dat auto’s deelt in plaats van ze te verkopen.

Seat productie 2022

Dat verkopen lukt toch niet zo goed meer, want in juli 2022 gingen er 45% minder Seats over de toonbank dan diezelfde maand een jaar eerder en in augustus nog eens 42% minder. Anderzijds leerden we een half jaar geleden al dat Cupra tegenwoordig goed is voor ongeveer evenveel verkopen als Seat, terwijl dat merk amper vier jaar bestaat tegenover het 70 jaar oude Seat. Het lijkt dus maar logisch dat Cupra de fakkel overneemt en dat is eigenlijk ook wat de CEO op langere termijn doet uitschijnen. Hij stelt namelijk dat Cupra “de toekomst van Seat” is, en zelfs dat het “de heruitvinding van Seat voor de toekomst” is. En in aanloop naar een grotendeels elektrische toekomst heeft Cupra al zeker een streepje voor ten opzichte van het EV-loze Seat.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws