Dit wordt Cupra’s geëlektrificeerde gamma: Terramar, Tavascan en UrbanRebel (2022)

Cupra gamma 2025

Cupra heeft alles uit de kast gehaald op zijn Unstoppable Impulse-evenement gisterenavond, en dat mag je letterlijk nemen. De constructeur laat namelijk in één klap zijn drie nieuwe modellen zien die tegen 2025 op de markt moeten komen. De rode draad die ze allemaal verbindt is — wat had je dan gedacht — elektrificatie.

Cupra mag dan het nieuwste hersenspinsel van de Volkswagen-groep zijn; het merk doet het allesbehalve slecht. Na amper vier jaar op de markt verkoopt het jonge label bijna evenveel auto’s als landgenoot Seat, die al ruim 70 jaar meegaat. Daarom schuwt het VW-concern de investeringen in Cupra ook niet, want terwijl het merk tot nu toe — op de Formentor na — aangewezen was op sportiever aangeklede Seats staan er nu drie nieuwe, volledig eigen modellen op de planning.

UrbanRebel verliest spoiler

De nieuwkomers werden gisterenavond samen aan de wereld voorgesteld, te beginnen met de UrbanRebel. Die naam zagen we eerder al verschijnen op een elektrische hothatch met een knoert van een spoiler, en het is dat model dat nu een beetje productierijper gemaakt wordt. Daarbij moet die enorme vleugel natuurlijk plaats maken voor een compacter exemplaar bovenop een handige achterklep, en wordt het geheel ook een beetje hoger op de poten gezet om op de crossoverhype in te spelen. Daarnaast krijgt de UrbanRebel ook een setje extra deuren aangemeten, want wie zoekt er tegenwoordig nog een driedeurs hatchback?

Cupra UrbanRebel 2022

Wat wel overeind blijft is zijn elektrische aandrijflijn, en daar krijgen we alvast een paar details van te horen. Zo zou hij voorzien worden van een enkele elektromotor op de vooras met 226 pk, goed voor een 0-naar-100-sprintje in 6,9 seconden. De batterijcapaciteit geven de Spanjaarden nog niet prijs maar het rijbereik wel: reken op ongeveer 440 kilometer. Deze UrbanRebel is trouwens onze eerste concrete inkijk in het nieuwe MEB Small-platform van de VW-groep, dus reken er maar op dat de aankomende betaalbare EV’s van Skoda en Volkswagen op hetzelfde platform zullen staan. De UrbanRebel wordt in 2025 op de markt verwacht.

Terramar in PHEV-vorm

De nieuwste naam van de reeks moet echter als eerste verschijnen, want gisteren liet Cupra ook een productierijpe Terramar zien die al in 2024 onze richting uit komt. Die naam verwijst naar de locatie van een voormalig racecircuit en tevens de plek waar de onthullingen plaatsvonden. Een racewagen is deze 4,5 meter lange SUV echter niet, maar hij neemt net als de Born en de UrbanRebel wel Cupra’s nieuwe, dynamische designtaal over. Ook opvallend is de aanwezigheid van een grille, want deze Cupra wordt niét zuiver elektrisch.

Cupra UrbanRebel 2022

Het gaat hier namelijk om de plug-inhybride waar de constructeur even geleden al een elektrisch rijbereik van 100 kilometer voor beloofde. Daarnaast zouden er ook versies komen met enkel een verbrandingsmotor in het vooronder. Cupra gaf eerder ook al een hint naar het platform van deze SUV, want hij zou zij aan zij met de Q3 Sportback gebouwd moeten worden in de Hongaarse Audi-fabriek.

Tavascan eindelijk te zien

Het minste informatie krijgen we dan weer over de naam die al het langste circuleert, want Cupra laat eindelijk ook zijn Tavascan in volle glorie zien. Die naam circuleert al sinds 2019, wanneer de Spanjaarden ons een concept-SUV toonden die de Tesla Model Y en consorten het vuur aan de schenen moeten leggen. Deze auto wordt dan ook zuiver elektrisch, waarbij hij waarschijnlijk het platform van pakweg de Volkswagen ID.4 (vermoedelijk in GTX-vorm) meekrijgt. Reken dus op tot 77 kWh aan accucapaciteit en een vermogen van om en bij de 300 pk, al zijn wel maar aan het gissen. Ook deze nieuwkomer wordt in de loop van 2024 verwacht.

Cupra gamma 2025

Het mag duidelijk zijn dat de Volkswagen-groep flink investeert in Cupra, en dat blijkt ook uit de cijfers. Momenteel heeft het nieuwe merk sinds zijn ontstaan in 2018 zo’n 200.000 auto’s verkocht, en dat wil het concern opkrikken naar pakweg 500.000 exemplaren… per jaar! Het is niet duidelijk of dit alles ten koste moet gaan van dat andere Spaanse merk, Seat, dat steeds dieper in de vergetelheid lijkt te raken. Daar is er namelijk nog geen spraken geweest van elektrificatie, of zelfs van nieuwe modellen tout court…

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
AVR 11:34
afbeelding van AVR

Ziet er niet slecht uit die UrbanRebel. Toch liever in zoiets gezien worden dan in een Volkswagen Up. :-) Benieuwd naar de prijs en levertermijn...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws