![Cupra Tavascan 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Cupra/anderefotos/cupra_tavascan_2023_1.jpg?itok=XjRxe7kx)
Cupra heeft er weer een losstaand model bij, en dat is deze keer wel héél losstaand. De Tavascan pakt namelijk uit met een gloednieuwe designtaal, die het merk duidelijk weer wat hoger op de premiumladder moet plaatsen. Onderhuids schuilt echter de gekende MEB-basis, dus inderdaad: ook deze Spanjaard is zuiver elektrisch.
Er was een tijd waarin een Cupra nog een Seat met wat tribal-logootjes was, maar die tijd ligt stilaan achter ons. Naarmate Cupra zijn moederkloek namelijk langzaam maar zeker aan het wegconcurreren is, pakt het merk ook steeds meer uit met modellen die niks meer met Seats te maken hebben. Daarbij gaat het dan wel telkens om auto’s die het duidelijk wat hogerop willen gaan spelen; kijk maar naar de Formentor. Hetzelfde idee krijgen we dan ook van deze elektrische Tavascan.
Cupra met ruggengraat
Dat begint al bij het design want elektrisch of niet: de Tavascan is een opmerkelijke verschijning. Zo neemt hij de vorm aan van een SUV-coupé, net als de Tavascan Concept die Cupra al toonde in 2019. Het design is dan ook grotendeels gebaseerd op dat studiemodel, wat je meteen merkt aan de scherpe vouwen in de carrosserie en natuurlijk de schuin aflopende daklijn. Daarnaast krijgt ook de productie-Tavascan Saab-gewijs zwarte A-stijlen naast de voorruit, al moeten die hier niet zozeer doen denken aan de cockpit van een vliegtuig maar wel aan het vizier van een racehelm. De koplampen werden wel weer anders ingedeeld met hun iris van driehoekjes — conform de nieuwe Cupra-designtaal — en de neus wordt afgewerkt met een lichtgevend Cupra-logo.
![Cupra Tavascan 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Cupra/anderefotos/cupra_tavascan_2023_3.jpg?itok=O1LzKxFe)
Binnenin neemt de Tavascan de organische vormgeving van de conceptcar grotendeels over, compleet met ‘centrale ruggengraat’ die uit het dashboard kronkelt. In de conceptcar bood die nog plaats aan de bedieningsknoppen voor de aandrijflijn, maar hier is enkel een knop voor de vier richtingaanwijzers overgebleven. Het gros van de overige bedieningselementen zit verwerkt in het 15 inch grote aanraakscherm; het grootste dat Cupra tot nu toe in een auto monteerde. De pook zit dan weer Volkswagen ID-gewijs rechts op de stuurkolom en ook het compacte bestuurdersdisplay hint naar wat er onderhuids zoal verborgen gaat.
100 kilometer in 7 minuten
De Tavascan staat namelijk op Volkswagens MEB-platform, waarmee je hem zou kunnen zien als een Spaanse interpretatie van de ID.5, de Skoda Enyaq Coupé iV of de Audi Q4 e-tron Sportback. Ook de kofferruimte van 540 liter is daarmee vergelijkbaar, maar op motorisch vlak pronkt de Tavascan wel met een belangrijke innovatie. Zo krijgt hij meteen de nieuwe elektromotor van de VW-groep op de achteras, goed voor 286 pk. Daarnaast komt er een sportievere VZ-variant die daar een tweede motor op de vooras aan toevoegt, goed voor in totaal 340 pk. Die laatste snelt naar de 100 km/u in 5,6 seconden.
![Cupra Tavascan 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Cupra/anderefotos/cupra_tavascan_2023_2.jpg?itok=BLaghtEp)
Ongeacht de motorisatie krijgt je Tavascan de gekende 77 kWh-accu mee. De zuinigste variant met achterwielaandrijving moet daar tot 550 kilometer mee kunnen rijden terwijl de vierwielaangedreven VZ het houdt op 520 kilometer. Daarna laat de accu zich weer opladen aan snelheden tot 135 kW, dus reken op een half uurtje wachttijd om van 10% naar 80% te geraken aan de juiste snellader. Volgens Cupra zou je op die manier ook een 100-tal kilometer actieradius kunnen bijtanken in amper 7 minuten.
De Cupra Tavascan gaat nog later dit jaar in productie als eerste model voor de nieuwe Chinese Volkswagen-fabriek in Anhui. Prijzen communiceert Cupra nog niet, maar verwacht de EV begin 2024 op onze markt. Niet veel later zou hij gezelschap moeten krijgen van een eveneens elektrische Urban Rebel en de Terramar, een plug-inhybride SUV.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 19 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 22 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 23 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden