Autonieuws: Lijst

5 redenen waarom de Kia EV3 (volgens Kia) een gamechanger wordt

Je voelde al in de pré-lanceringsfase van de Kia EV3 dat er spanning in de lucht hangt en nu is de nieuwste elektrische SUV van Kia klaar om op de Brussels Motor Show z’n commerciële carrière te starten. Dat hij potten gaat breken, daar twijfelt niemand aan. En wel hierom.

Laat ons eerlijk zijn; je voelt gewoon aan alles dat deze Kia EV3 een succes gaat worden. Zelfs in die mate dat het Belgische Kia-filiaal inschat dat de EV3 het best verkochte model van het merk in 2025 gaat worden. En dat voor een elektrisch model, dat is zonder meer baanbrekend. Managing Director Olivier Gelas legt ons uit waarom ze bij Kia zo zeker zijn van het nakende succes.

Image
Olivier Gelas Kia

1. EV3 = emotie

Waar Kia pakweg 10 jaar geleden nog als budgetmerk werd beschouwd, is het imago van het Koreaanse merk intussen uitgegroeid tot een te duchten volumemerk dat al eens durft te verrassen. En dat doen recente Kia’s met een uitstraling die niemand onberoerd laat, denk maar aan de EV6 en de EV9, die allebei sterke emoties oproepen. Olivier Gelas ziet die emotie ook in de EV3: ‘De Koreanen hebben goed begrepen dat onze wagens niet kleurloos of overdreven neutraal mogen zijn, en ze hebben heel kort op de bal gespeeld. De EV3 lokt meningen uit en trekt nieuwsgierige potentiële klanten aan. Sinds de EV6 moeten we klanten niet meer overtuigen om het product te leren kennen, dat doen onze modellen zelf wel.

Image
First drive : Kia EV3 (2024)

2. Hij is knap én functioneel

Die emotie spreekt natuurlijk het meest vanuit het design van de EV3. Die borduurt duidelijk verder op het lijnenspel van de EV9, maar dan te heet gewassen op 60 graden. Dat bekomt de EV3 prima en hij oogt meteen veel frisser, homogener en speelser dan de wat bonkige EV9. Met zijn lengte van 4,3 meter is de EV3 ook een heel grote B-segmenter, verklaart Olivier Gelas: ‘Je zou ‘m bijna tot het C-segment kunnen rekenen, maar de EV3 is wel degelijk een B-SUV die qua ruimte en functionaliteit perfect de vergelijking kan doorstaan met grotere modellen uit het C-segment. Dit is absoluut een model dat als eerste en enige auto van het gezin kan dienen. Wist je trouwens dat onze klanten het design van hun Kia als belangrijkste reden van aankoop opgeven? Emotie als drijfveer dus, dat zien we graag gebeuren.

Image
First drive : Kia EV3 (2024)

3. EV-tech en andere gadgets: check !

De EV3 is er enkel als volledig elektrische auto en dus moeten de EV-specificaties top zijn. En dat zijn ze ook. Er zijn twee batterijen beschikbaar met een belofte van respectievelijk 436 km rijbereik voor de Standard Range en maar liefst 605 km voor de Long Range. Wel jammer dat een warmtepomp niet standaard is, maar positief is wel dat het al goed uitgeruste basismodel ook leverbaar wordt met de grote batterij en dus meer dan 600 km rijbereik. De Belgische Kia-baas ziet de voordelen: ‘De EV3 pakt uit met cijfers die het wantrouwen in elektrisch rijden zullen wegnemen, en ook op het vlak van beschikbare technologieën zet de EV3 een nieuwe standaard. Het model introduceert functies en technologieën die zelfs nog niet beschikbaar zijn in de EV9, dat zegt genoeg.

Image
First drive : Kia EV3 (2024)

4. Hij kijkt naar de fleet én naar de particulier

Vanuit zijn ervaring in de fleetsector ziet Olivier Gelas meteen het potentieel van de EV3: ‘Het model wordt een echte versneller van onze fleet-ambities. Hij biedt de juiste package, de juiste EV-prestaties en de juiste prijszetting. We zien ook dat onder druk van moeilijke restwaardes van de huidige EV-modellen in de wagenparken, de budgetten qua maandprijs aan het zakken zijn. Daar kan onze EV3 perfect op inspelen. Tegelijk kan hij ook de particuliere klant verleiden. We zien nu al dat 35% van de bestelbonnen voor particulieren zijn, zelfs zonder premie in Wallonië en Brussel. Dat wijst erop dat we met de EV3 heel breed kunnen gaan.

Image
First drive : Kia EV3 (2024)

5. Hij heeft de juiste prijs (en 7 jaar garantie)

Wie denkt dat de nieuwe Kia EV3 deel uitmaakt van het opkomende aanbod EV’s aan 25.000 euro, is eraan voor de moeite. Maar die auto’s zijn ook vaak kleiner en dus niet geschikt als enige auto van het gezin. De kwalificatie van mogelijke enige gezinswagen krijgt de EV3 dus wel. En ook gezien de autonomie van minstens 436 km, is de startprijs van 36.890 euro meer dan schappelijk. Dat is finaal slechts zo’n 3.000 euro meer dan een Kia Niro Hybride, om maar iets te zeggen. De Long Range start aan een interessante 41.190 euro, voor 605 km rijbereik alstublieft. Ook de 7 jaar garantie blijft, zegt Gelas: ‘Die 7 jaar is altijd een belangrijke troef geweest, zowel voor de particuliere klant als in B2B waar het een invloed heeft op de restwaarde. De 7 jaar gemoedsrust blijven we dus aanbieden, ook bij de EV3.  Het enige wat nu nog ontbreekt in het financiële plaatje is stabiliteit rond fiscaliteit en taxatie voor EV’s. Want de onzekerheid die er nu is, weerhoudt mensen ervan om een bestelbon te tekenen. Maar ook op dat vlak voelen we ons met de EV3 comfortabel omdat die een antwoord biedt op alle noden en wensen.

Wie niet kan wachten tot het autosalon kan het volledige testverslag alvast hier ontdekken. 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen