Eén van de populairste Volkswagens ooit is jarig — en nee, we hebben het niet over de Golf. Amper een jaartje later kwam namelijk de Volkswagen Polo op de markt dus ook die viert nu zijn 50ste verjaardag. In die 50 jaar zagen we heel wat speciale Polo’s passeren, waaronder dit vrolijke vijftal!
In mei 1975 bracht Volkswagen — alweer — een nieuw model op de markt. Terwijl ze een paar jaar voordien nog kabbelden met afgeleiden van de Kever, kregen ze in 1973 de Passat, in 1974 de Golf en in 1975 de Polo. 50 jaar na datum houdt dat trio nog steeds stand en zijn er van de Polo alvast meer dan 20 miljoen exemplaren verkocht… En daar zaten geregeld ook wat creatieve exemplaren tussen.
Polo GTI

Dat geldt ook vandaag nog, want één van de leukste Polo’s biedt Volkswagen nog steeds aan. Die beschikt namelijk over de meest magische drielettercombinatie van het VW-alfabet: GTI. Zo stuurt de huidige Polo GTI een mooie 207 pk naar zijn voorwielen en dat vermogen haalt hij uit een 2.0-liter benzinemotor. Daarmee is dit trouwens al de vierde generatie die zo’n versie krijgt, al hield de eerste Polo GTI het wel bij 120 pk uit een 1.6-litermotor… Of hoe tijden veranderen.
Polo G40

Die eerste Polo GTI was echter niet de eerste sportieve Polo, wel integendeel. Eén van de coolste versies bestond namelijk voordien al, meer bepaald in de tweede generatie van de Polo. Die kreeg bij zijn lancering meteen al een GT-variant met 75 pk maar uit diens motor viel blijkbaar aanzienlijk meer kracht te persen. Zo trakteerde Volkswagen hem op een heuse supercharger om de Polo G40 te bekomen. Het resultaat was met 116 pk een bijna modern vermogen voor een 1.3-litermotortje… En dat in 1987!
Polo R WRC

De krachtigste Polo ooit was echter niet die G40 en ook niet de huidige GTI. In zijn vijfde generatie pakte Volkswagen namelijk uit met een speciale editie om zijn terugkeer naar het World Rally Championship te vieren. Die luisterde naar de naam ‘Polo R WRC’ en is daarmee de enige Polo die ooit de overtreffende trap van het GTI-label, R dus, mocht dragen. De R WRC overtrof de GTI van zijn tijd dan ook met een 2.0-litermotor ten opzichte van diens 1.4, en 220 pk ten opzichte van diens 180 pk. Naast de krachtigste was dit dan ook de snelste Polo ooit met zijn 0-naar-100-tijd van 6,4 seconden… En één van de zeldzaamste met een oplage van amper 2.500 stuks.
Polo Harlekin

Zoveel vermogen heb je echter niet nodig om een beetje op te vallen met je Polo. In zijn derde generatie besloot Volkswagen namelijk om een Polo te bouwen waarvan de carrosseriepanelen in vier verschillende kleuren gelakt waren. Dit deden ze aanvankelijk als reclamestunt om de flexibiliteit van hun productielijn te demonstreren maar na die 20 exemplaren te hebben gebouwd, werd Volkswagen overdonderd door de vraag naar die bonte Polo. Daarom namen ze de ‘Harlekin’-versie ook echt in productie en verkochten ze er alles samen bijna 4.000 stuks van, die stilaan gegeerd worden op de tweedehandsmarkt.
CrossPolo

Over gegeerd gesproken: ook de Polo gaf ooit toe aan de crossovergekte. In zijn vierde generatie bracht Volkswagen namelijk de Polo Fun op de markt en dat moest in eerste instantie een gelimiteerde editie met crossoverlooks worden. Ook hier was de vraag echter zo groot, dat het merk hem uiteindelijk als 'CrossPolo' in massaproductie nam. Die werd zo’n succes, dat de CrossPolo zelfs terugkeerde in de vijfde generatie van het model. Tegen dan had Volkswagen ook al échte compacte SUV’s in de catalogus, dus bij de overgang naar de zesde generatie werd de CrossPolo gedropt.
Bonus: Audi 50

De meest verrassende Polo is stiekem echter geen Polo, en zelfs geen Volkswagen. Je hoeft namelijk geen twee keer naar deze Audi te kijken om te zien dat hij bijna identiek is aan de eerste generatie Polo maar toch was de Volkswagen er niet eerst. Het liep andersom: eerst had Audi deze 50 en daaruit kwam de Polo voort. Zonder de Audi 50 was er dus misschien nooit een Volkswagen Polo geweest, al schoot Audi zichzelf hiermee wel keihard in de voet. De Polo was namelijk goedkoper, dus dat verklaart meteen waarom je de Audi 50 zelden tot nooit ziet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen