Fiat maakt vandaag bekend dat haar 0,9 liter grote Twinair turbo ook methaan lust. De TwinAir Natural Power krijgt 80 pk onder de kap en kan vooral uitpakken met straffe verbruikscijfers. Het gemiddeld verbruik ligt op 3,1 liter en een CO2 uitstoot van 86 g/km, dat is bij de betere in de markt en een record voor de Fiat-groep. In vergelijking met het vorige model doet dit blok 30 procent beter inzake prestaties en krijgt het 10 procent autonomie bij.
Twee papjes
Technisch werden er enkele zaken aangepakt. Zo krijgt deze Panda een nieuw inlaatspruitstuk, nieuwe injectoren, nieuwe elektrische motorsturing, nieuw klephuizen enzovoort. De Panda TwinAir Natural Power zal starten op benzine en nadien onmiddellijk overschakelen op methaan. Mocht de methaantank leeg zijn, schakelt de motor over op benzine. Wie al rijdend liever op benzine dan methaan rijdt, kan op een daarvoor bedoelt knopje duwen op het dashboard.
Koffer blijft even groot
Het methaan wordt bijgehouden in twee methaanreservoirs die ze onder de vloer konden verstoppen, elk goed voor 12 kilogram (equivalent van 72 liter onder een druk van 200 bar). De koffergrootte bleef ongewijzigd (200 liter).
In de Belux zal de motor enkel in de Panda beschikbaar zijn. De TwinAir Natural Power gaat voor 14.600 euro over de toonbank.
Fiat is geen onbekende als het om methaanmotoren gaat. Sinds 1997 verkocht het al 500.000 varianten met het methaanpapje in de tank.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen